Vic i Ripoll ja estan unides per quatre carrils

Després de cinc anys d’obres, els que ha durat l’última fase del projecte, Vic i Ripoll estan unides des d’ahir per quatre carrils i mitja hora curta de trajecte. Ahir al matí s’ha inaugurat l’última part del desdoblament de la C-17, el que va de Sora a l’entrada de la capital del Ripollès, on falta actuar en un tram de dos quilòmetres. L’acte el va presidir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, que va dir que ara la prioritat és el desdoblament d’una altra infraestructura, la línia de tren. Pocs minuts abans de les onze del matí, l’hora en què ha començat l’acte inaugural, els cons col·locats a la carretera encara obligaven a la circulació per un únic carril en cada direcció. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha arribat puntual a la cita, a la sortida de Tarradellas, on, entre altres, l’esperaven alcaldes d’Osona i el Ripollès, els presidents dels dos consells comarcals, i el seu antecessor en el càrrec, el socialista Joaquim Nadal. Recoder ha destacat especialment l’aposta que han fet tots els governs de la Generalitat, tan de CiU com del tripartit, per l’equilibri territorial de Catalunya a través de les infraestructures.

Amb l’obertura del tram de 7’4 quilòmetres entre Sora i l’entrada de Ripoll acaba el desdoblament de la C-17 des de Manlleu, amb un total de 25 quilòmetres i que va començar el 2006. S’assoleix també una reinvidicació territorial històrica, que obre noves perspectives econòmiques, turístiques i de població sobretot pel Ripollès. El conseller afirmava que amb la posada en servei del doble carril entre Vic i Ripoll acaba la modernització dels eixos viaris del país que segueixen el curs de rius, en aquest cas el Ter, al nord del país. L’assignatura pendent és ara el desdoblament de la línia de tren, i el gran escull per tirar-lo endavant, la manca de recursos i que aquests s’han de negociar amb Madrid. Fa pocs dies, alcaldes i representants dels consells comarcals d’Osona, el Ripollès i la Cerdanya van reunir-se amb Recoder per presentar-li l’estudi de l’impacte socioeconòmic de la doble via, que han elaborat la Universitat de Vic i l’Institut Cerdà.

Després de la intervenció de Recoder, la carretera ha anat quedant lliure de cons, i els vehicles ja han pogut passar pels quatre carrils. En bona part del tram inaugurat avui s’ha aprofitat la via existent per la calçada que va en sentit Ripoll, i se n’ha fet una de nova en sentit Vic, de manera que en la major part del recorregut estan separades l’una de l’altra. S’hi han construït dos viaductes i cinc túnels nous, i s’han arreglat els túnels ja existents a la Farga de Bebiè i Terradelles. Ara queda pendent l’actuació en els dos quilòmetres de la C-17 més propers a Ripoll, que començarà l’any que ve. El desdoblament a partir de Manlleu, i les millores que van finalitzar l’estiu del 2009 en el tram entre Centelles i la capital osonenca, han suposat una inversió total de 312 milions d’euros.

 

x