Les institucions demanen a l’Estat que creï un òrgan filial d’Aena per gestionar més autònomament l’Aeroport de Girona

Les institucions territorials representades a l’AGi demanaran formalment a l’Estat que aprovi, a través d’un acord del Consell de Ministres, la creació d’una societat filial d’Aena per a l’Aeroport de Girona. Aquesta figura permetria una gestió més autònoma de l’aeroport i donaria potestat al consell d’administració per rebaixar les taxes fins a un 30%. Per això, les institucions territorials demanen tenir representació majoritària en aquest consell. Segons han exposat la Cambra de Comerç, la Diputació i la Generalitat, aquesta figura és “legal” perquè l’Estat la va posar sobre la taula en la reunió bilateral del juliol. Per això, veuen prou marge de temps fins les eleccions generals per crear-la.

Els representants de la Cambra de Comerç, la Diputació de Girona i el Govern -tots formants de l’AGi, entitat que promou l’Aeroport de Girona- han presentat públicament la proposta que faran arribar al Ministeri de Foment. Han defensat que és una proposta “perfectament viable” perquè s’emmarca en “la legalitat vigent” però han destacat que cal voluntat política per tirar-la endavant. 

A poc més de dos mesos per les eleccions generals, els representants de les institucions veuen marge suficient per portar a aprovació del Consell de Ministres la creació d’una societat filial d’Aena a l’Aeroport de Girona. Segons ha destacat el director general de Transport i Mobilitat, Ricard Font, va ser el propi Estat qui, durant la reunió bilateral amb la Generalitat al juliol, va obrir la porta a un model de gestió autònoma i individualitzada per a Girona. Per això, ara entenen que, un cop feta formalment la proposta, hauria de prosperar. 

A efectes pràctics, que les institucions passin a formar part del consell d’administració d’aquesta societat filial pot traduir-se en un pes i una influència major en les decisions estratègiques i econòmiques de l’aeroport. Fins ara, el paper del territori s’ha limitat a l’AGi que ha concentrat la tasca de buscar noves companyies i subvencionar-les perquè volin des de Girona. “Ara es tracta d’alguna cosa més que de pagar, podríem complementar la feina de subvenció amb la de decisió”, ha dit Font. 

Segons ha explicat Font, el consell d’administració d’aquest òrgan tindria capacitat per variar la política de taxes amb un marge del 30%. Això suposaria posar remei a un dels problemes que té l’Aeroport de Girona per atraure i retenir companyies, especialment de baix cost com Ryanair, que opten per anar a aeroports principals com el del Prat perquè té unes taxes similars a les de Girona. 

Per això, un dels punts de la proposta que fan arribar a l’Estat és que els representants de la Cambra de Comerç, la Diputació, el Govern i alguns ajuntaments siguin majoritaris en el consell de ministres. Aquest és el cas de l’aeroport de Barcelona on cinc dels nou representants del consell rector són membres d’institucions catalanes. Font ha dit que en la gestió també hi hauria d’entrar capital privat (malgrat que la llei preveu per a les societats filials d’Aena que un 51% sigui de titularitat pública) ja que, segons justifica, aquest és el model més habitual a Europa. 

No tanquen la porta al traspàs

“L’Estat té un greuge històric amb Girona que des dels anys 60 porta treballant per l’aeroport”, ha destacat el president de la Diputació, Jaume Torremadé, que entén que és una qüestió de “voluntat política” tirar endavant aquesta societat. Torramadé ha dit que no “ens hem pujat a la parra demanant impossibles” i que la proposta “s’ajusta al marc legal”. 

Ara bé, el fet d’impulsar aquest òrgan gestor no significa tancar la porta al traspàs de l’aeroport a la Generalitat. Aquesta idea l’han expressat amb claredat tots els integrants de l’AGi que entenen però que la creació de la societat filial és una opció que es pot aconseguir a més curt termini. “Aquesta no és la proposta que tots duem al cor però és la més fàcil perquè no s’ha de canviar cap llei”, ha afirmat el president de la Diputació de Girona. 

Visita del secretari d’Estat de Transports, demà

El contingut d’aquesta proposta no trigarà ni 24 hores en conèixer-la de primera mà el número 2 del Ministeri de Foment, el secretari d’Estat de Transports, Isaías Tàboas. Precisament divendres, Tàboas té previst visitar l’aeroport de Girona i ha demanat una reunió amb integrants de la Cambra de Comerç per tractar el tema de l’aeroport gironí. 

En la seva darrera visita a Girona, el passat mes de juliol, Tàboas va tancar la porta a una rebaixa de taxes -va dir que l’Estat “ja havia fet els deures amb Girona”- i tampoc va donar opcions a parlar del traspàs de la infraestructura al Govern, un tràmit previst en l’Estatut d’Autonomia però per al qual cal primer desclassificar l’aeroport perquè deixi de ser d’interès general. 

El president de la Cambra, Domènec Espadalé, ha dit que divendres mateix li explicaran al secretari d’Estat la proposta que demanen que l’Estat tiri endavant. Per la seva banda, el delegat del Govern, Eudald Casadesús, ha lamentat que Tàboas hagi refusat trobar-se amb representants de l’AGi tot i que li han demanat una reunió. 

Wizzair unirà Girona i Kiev

La proposta de creació d’una societat filial s’ha donat a conèixer durant la presentació de la companyia de low cost hongaresa Wizzair que des d’aquest setembre uneix Girona amb la capital d’Ucraïna, Kiev. La companyia havia operat ja el 2005 a Girona amb connexions amb Varsovia i Budapest però va acabar marxant. 

Ara inicia novament operacions a l’aeroport de Vilobí d’Onyar amb tres freqüències setmanals. Pel moment, ja té més de 7.000 reserves i les expectatives de la companyia és tenir ocupacions superiors al 80%. 

Wizzair és la companyia de baix cost més important de l’Europa de l’Est -l’any passat va trasportar 10,6 milions de passatgers- i no descarta obrir noves rutes a Girona. El que sí ha descartat el director general a Ucraïna, Sergey Dementiev, és establir base operativa a Girona perquè, segons ha dit, la seva estratègia se centra en els països del centre i l’est d’Europa. 

El preu de sortida dels bitllets és de 45 euros per trajecte i el vol estarà operatiu tot l’any. A canvi de volar des de Girona, la companyia rep de les institucions 80.000 euros anuals. De moment s’ha signat un compromís a tres anys amb l’opció de prorrogar-lo a dos anys més.

 

x