La facturació de les autoescoles gironines cau un 75% en els darrers tres anys

Les autoescoles gironines noten “de ple” l’impacte de la crisi que ha provocat que la facturació hagi caigut un 75% en tres anys. El president de l’Associació d’Autoescoles de les Comarques Gironines, Joan Sala, ha assegurat que el sector viu situacions “abans impensables” com que algunes autoescoles tanquin o que hi hagi professors a l’atur. Sala ha assegurat que han notat “moltíssim” la davallada del poder adquisitiu dels alumnes que ara “fan les mínimes pràctiques, si és que en fan”. Tot i això, els mesos de juliol i desembre, quan hi ha més demanda per pujar a examen, es continuen creant llistes d’espera “per la falta d’examinadors”. Actualment, diu, hi ha uns 400 alumnes esperant per examinar-se.

Menys alumnes i, per tant, menys facturació. “Estem pitjor que l’any passat”, ha lamentat Joan Sala que assegura que en els darrers tres anys, quan la crisi ha impactat amb més força, ha caigut entre un 75 i un 80% el volum de negoci de les autoescoles gironines. Segons Sala, la situació ha arribat a un punt “crític” i hi ha hagut tres o quatre autoescoles de la demarcació que han hagut de tancar. A la demarcació hi ha unes 115 autoescoles.

Aquest 2011, la caiguda ha estat d’entre el 30 i el 40% en relació a l’any passat. El president de l’associació ha explicat que la davallada ha estat molt accentuada en els carnets de cotxe i moto però sobretot en els carnets professionals de camió i grua. “La caiguda ha estat en picat”, comenta Sala afegeix que ara és més difícil treure’s aquests permisos i també més car perquè els conductors han de fer un curs de 140 hores per obtenir un certificat d’aptitut professional (CAP). “És obligatori des de fa dos anys, i des de llavors hi ha hagut una caiguda molt forta”, ha detallat Sala.

La davallada general també ha provocat una reducció de la plantilla de professors de les autoescoles. “Les que es mantenen han reestructurat”, assegura Sala. Així, alguns dels nous professors que han aprovat les darreres convocatòries per aconseguir la titulació encara no han pogut exercir i professors amb anys d’experiència s’han quedat a l’atur “per primera vegada a la seva vida”. Segons Sala, aquesta situació era “impensable” fa quatre anys.

El president de l’associació majoritària a les comarques gironines assegura que encara que algunes associacions de consumidors assenyalin Girona com una de les demarcacions on és més car treure’s el carnet, el realitat els preus són “molt ajustats” i fa tres anys que estan congelats. El cost del permís de cotxe amb un nombre de pràctiques mitjà és d’uns 1.300 euros, amb IVA inclòs. Tot i això, Sala detalla que ara hi ha molts alumnes que intenten fer el nombre de pràctiques mínim per abaratir el cost o que després d’aprovar la teòrica estan temps sense anar a l’autoescola per poder estalviar. 

Cues, malgrat tot

Malgrat la davallada del nombre d’alumnes, Joan Sala assegura que a Girona no han aconseguit eixugar les llistes d’espera que habitualment es creen els mesos de juliol i desembre, quan hi ha més alumnes que pugen a examen. “Ara mateix hi ha uns 400 alumnes que esperen examinar-se”, ha afirmat Sala. El motiu, indica, és que hi ha una falta constant d’examinadors a les comarques gironines. “N’hi ha 11, tres menys que a un territori semblant com Tarragona, i sempre algun de baixa”, lamenta Sala. 

De fet, assegura que des del mes de juliol el calendari ha estat desquadrat i que sovint alguns alumnes que tenien una data d’examen fixada l’han hagut de canviar a darrera hora perquè no tenien lloc. “Hem tingut moltes reunions amb Trànsit i amb la seva cap, però sembla que no hi ha cap solució a curt termini”, critica Sala que concreta que aquesta manca d’examinadors també es tradueix en professionals de Trànsit perquè les gestions no es poden fer amb la rapidesa que voldrien. 

“A mitjans gener haurem eixugat la llista d’espera, però no perquè les coses vagin millor, sinó perquè baixarà altra vegada el nombre d’alumnes”, ha conclòs Joan Sala. A partir de febrer, doncs, preveuen que puguin treballar “dia a dia” pel descens de conductors que vagin a examen.