Les institucions gironines insten l’Estat a mantenir les taxes a l’Aeroport de Girona per garantir la continuïtat de Ryanair

ryanair_avio

ACN.- L’Associació que promou l’activitat a l’Aeroport de Girona, l’AGi, ha demanat a l’Estat que no apugi les taxes per garantir la continuïtat de Ryanair. L’Estat ha apujat de categoria l’aeroport gironí i, des del gener, les companyies han de pagar entre 1,3 euros i 1,94 euros més per passatger. Quan Ryanair va anunciar l’acord amb les institucions el va supeditar al manteniment de les taxes. Segons ha assegurat l’AGi, Aena va confirmar a les institucions que no s’augmentarien les taxes aquest 2012 però, no obstant això, l’augment de la categoria de l’aeroport fa perillar l’acord amb la companyia, just quan Ryanair ha reprès l’activitat aquest cap de setmana amb l’inici de la temporada d’estiu.

L’AGi -formada per la Generalitat, la Diputació de Girona, la Cambra i l’Ajuntament de Girona- ha celebrat aquest dilluns una assemblea ordinària amb les taxes com a protagonistes de la trobada. 

Des del gener, l’Aeroport de Girona ha pujat un esglaó en la classificació i això suposa que les taxes per passatger s’hagin encarit. El 2011 s’havien de pagar 3,57 euros per passatger europeu, i 5,36 si eren de fora d’Europa. Amb el canvi de categoria, ara les companyies han de pagar 4,87 i 7,3 euros, un augment d’1,3 euros i 1,94 euros respectivament.

Durant la presentació de la temporada d’estiu a l’aeroport -que ha començat aquest cap de setmana-, el director de l’aeroport, Lluís Sala, augurava una davallada d’entre el 7% i 8% de les taxes de navegació. Aquestes són les taxes que les aerolínies paguen per cada enlairament i aterrament i venen fixades pels Pressupostos Generals de l’Estat, que encara no s’han presentat. Ara bé, a banda d’aquestes taxes, les companyies també han de pagar un preu per cada passatger. Aquestes són les tarifes que s’han incrementat pel canvi de categoria de l’aeroport. 

Compromisos incomplerts

Després de mesos de desavinences, el passat hivern les institucions i Ryanair van arribar a un nou acord per a cinc anys que va entrar en vigor el 5 de gener de 2012. Un dels requisits que la companyia va posar va ser que no s’encarissin les taxes a Girona. Segons ha lamentat l’AGi en un comunicat, en aquell moment, fonts d’Aena van comunicar a les institucions que el 2012 no s’apujarien les taxes.

L’AGi ha lamentat que l’encariment de les taxes per passatgers no suposa que els diners que paguen les companyies reverteixi en millores a l’aeroport sinó que, segons recull el comunicat, són diners que “engreixen la caixa comuna de tots els aeroports de la xarxa estatal”. L’AGi ha recordat que el de Girona és un dels pocs aeroports estatals que genera beneficis a la xarxa d’Aena i assegura que les institucions implicades en la promoció de l’aeroport no poden compensar un augment de taxes. De fet, l’AGi és l’encarregada de captar i pagar a les companyies perquè volin des de Girona, a canvi d’acords comercials. 

Davant d’aquesta situació, l’AGi ha instat l’Estat a mantenir les tarifes a L’Aeroport de Girona per garantir la seva competitivitat. A més, tots els membres de l’assemblea han reiterat el compromís amb aconseguir el traspàs de l’aeroport. 

A banda de Ryanair, l’AGi també té acords signats amb Transavia (Amsterdam, Rotterdam), Transaero (Moscou), Jat Airways (Belgrad) i Wizz Air (Kíev).