Una nova aplicació per a telèfons intel·ligents facilitarà els drets als passatgers de cara a les vacances d’estiu

ryanairEls passatgers atrapats als aeroports o que els hagin perdut l’equipatge ja poden fer servir una aplicació per a telèfons intel·ligents per comprovar els seus drets de seguida i allà on siguin. Just a temps per a les vacances d’estiu, la Comissió Europea posa en funcionament una aplicació per a telèfons intel·ligents, operativa per a quatre plataformes mòbils: Apple iPhone i iPad, Google Android, RIM Blackberry i Microsoft Windows Phone 7. L’aplicació està disponible en 22 llengües de la UE. Actualment cobreix el transport ferroviari i aeri, però s’ampliarà al marítim i als viatges en autocar l’any 2013, quan els drets corresponents entrin en vigor.

Siim Kallas, vicepresident de la Comissió Europea i comissari de Transports, ha declarat: “molts ens hem sentit frustrats en un aeroport quan ens han dit que no se’ns reconeixia cap dret i tot i que sabíem que en teníem! Gràcies a aquesta aplicació, milions de persones podran accedir fàcilment a una informació acurada sobre els seus drets com a passatgers quan més la necessiten, que és quan patim imprevistos”. Quan es cancel·la un vol o un hotel no és tal com s’havia anunciat o l’horari d’un tren canvia sobtadament, és més fàcil d’afrontar la situació quan coneixem els nostres drets.

L’aplicació explica els drets dels passatgers per a cada problema possible. Per exemple, els passatgers que no puguin embarcar pel fet de cancel·lar-se un vol tenen dret a una indemnització d’entre 125 i 600 euros. Si l’equipatge es fa malbé com a conseqüència d’un accident, el passatger també té dret a una indemnització. Convé saber a més que les companyies ferroviàries i aèries estan obligades a informar sobre els preus de manera transparent i a assistir els passatgers amb mobilitat reduïda. Si algú creu que no s’han respectat els seus drets, l’aplicació també dóna informació sobre on podem adreçar-nos per presentar una reclamació.

En cas de situacions d’emergència a gran escala, com ara la provocada l’any 2010 per les cendres volcàniques procedents d’Islàndia, l’aplicació també pot facilitar informació i consells de la Comissió Europea per viatjar.