El túnel de Bracons arriba als nou anys d’existència sense haver complert les expectatives inicials, segons els col·lectius contraris

El 3 d’abril es van complir 9 anys de l’obertura dels Túnels de Bracons, una infraestructura que va modificar la forma de moure’s dels garrotxins. El Centre de Sostenibilitat Territorial, un organisme del qual en forma part el col·lectiu Salvem les Valls, considera que avui dia l’obra encara no està justificada segons les previsions inicials.

El 3 d’abril del 2009, el president de la Generalitat de Catalunya José Montilla inaugurava una de les infraestructures que canviarien per sempre la mobilitat de la Garrotxa: els Túnels de Bracons. La connexió va arribar després d’una llarga lluita entre defensors i detractors de la nova carretera, i nou anys després, el debat sobre les infraestructures viàries segueix vigent en vistes a les futures variants d’Olot i Les Preses. Un dels grups opositors al túnel, el Centre per la Sostenibilitat Territorial, considera que Bracons no ha satisfet les expectatives inicials: en una previsió inicial de la Generalitat, es parlava que podrien arribar a passar 9.000 vehicles diaris per l’eix Vic-Olot, i nou anys després, la mitjana es troba als 7.500.

El Centre també alerta que el trànsit de vehicles pesants ha modificat el teixit industrial de la Garrotxa. Actualment, un 16% dels vehicles que passen per Bracons són de transport, però la majoria d’ells traslladen porcí, un sector que segons el CST viu una “bombolla”.

 

Independentment de la seva posició, el que està clar és que els túnels de Bracons són irreversibles, i que actualment són una porta més d’obertura de la Garrotxa cap a la resta de Catalunya.