El sector empresarial veu llastada sense les variants la competitivitat que va suposar l’obertura de Bracons fa 10 anys

Avui es compleixen 10 anys de la posada en marxa dels túnels de Bracons. El món empresarial de la Garrotxa i Osona va mobilitzar-se activament per aconseguir la infraestructura ja durant el govern del president Maragall. Les agrupacions empresarials de banda i banda van recollir signatures per fer notar la necessitat de la infraestructura.


Segons un estudi elaborat per  la Universitat Politècnica de Catalunya que va encarregar  el Departament de Territori i Sostenibilitat, l’anàlisi cost-benefici duta a terme amb posterioritat a la seva posada en servei mostra una alta rendibilitat social, amb una taxa interna de retorn del 13,81%. La millora de la connectivitat ha incidit en la competitivitat de l’economia de la comarca, fins i tot en època de crisi. La Garrotxa ha estat una de les comarques que ha resistit millor i s’ha situat entre aquelles que més han crescut, gràcies sobretot a la seva dinàmica pròpia i no tant per raons d’economia global o d’estructura sectorial. En aquest període, s’ha potenciat el turisme de natura, s’han instal·lat noves empreses, algunes d’alt valor afegit, i empreses existents s’han renovat.

Domènec Espadalé, president de la Cambra de Comerç de Girona: “Per al turisme ha anat bé, per al comerç també ha anat bé i per a la indústria, no en parlem”.

Òscar Rodríguez, president Cercle Euram Garrotxa: “Bracons el que ha permès ha estat revigoritzar les economies de la Catalunya d’interiror, especialment d’Osona i la Garrotxa”.

La crisi econòmica, coetània a l’obertura dels túnels, ha frustrat, de moment, l’execució de la continuïtat natural dels túnels de Bracons, una variant que ha de connectar la via amb les sortides que suposen l’A-26 i la Nacional 260, sense passar per l’interior dels municipis que es troben entremig. El sector empresarial veu l’encallament de la variant com un llast per a la millora de la competitivitat que van suposar els túnels.

Agrupacions empresarials de la Garrotxa, Osona i el Ripollès insisteixen en la seva reivindicació de disposar la variant al més aviat possible i amb dos carrils per banda en la totalitat del seu traçat.

Òscar Rodríguez, president Cercle Euram Garrotxa: “I entre altres coses també, intentar que sigui una obra pensada per al futur, no per al present immediat”.

A nivell turístic, les visites d’un sol dia incentivades pels túnels de Bracons han suposat noves problemàtiques, aglomeracions de persones i vehicles als sectors més visitants com La Fageda d’en Jordà, reptes que la comarca mira de superar amb mesures sorgides del que s’ha anomenat la ‘Taula de freqüentació’.

Deixa un comentari