Els alcaldes demanen consens per tirar endavant les variants 10 anys després de l’obertura dels túnels de Bracons

Avui, 3 d’abril del 2019, es compleixen 10 anys de la posada en marxa de l’eix Vic-Olot amb l’obertura dels túnels de Bracons. Des de llavors, els ajuntaments dels municipis més directament afectats han treballat en el consens juntament amb la conselleria de Territori per donar acabament a l’obra amb les variants de les Preses i la Vall d’en Bas i d’Olot. Els alcaldes creuen que aquest consens ha pogut condicionar el retard de la variant, però també creuen que pot ser útil perquè la infraestructura arribi a bon port.


La inauguració dels túnels de Bracons es va produir el 3 d’abril del 2009, presidida pel president José Montilla. Llavors s’esperava que la via tindria una freqüència de 9.000 vehicles diaris, cosa que no es va complir. Els darrers anys, la intensitat de trànsit que circula per Bracons s’ha intensificat i l’any passat va ser de 8.600 vehicles diaris, segons Territori i Sostenibilitat. El departament ha confirmat avui a Olot Televisió que enguany podria arribar als 9.000 previstos durant la inauguració. Els alcaldes dels municipis més directament afectats per la infraestructura valoren el que la infraestructura ha representat després de 10 anys.

Josep Maria Corominas, alcalde d’Olot: “Si som la segona ciutat de Catalunya de més de 30.000 habitants amb un índex d’atur més baix o que més hem pogut rebaixar aquest índex d’atur, ha estat gràcies a comunicacions com aquesta”.

Lluís Amat, alcalde de la Vall d’en Bas: “És indubtable que l’obertura de Bracons, socialment, ha apropat els garrotxins i la resta de Catalunya, però també ha tingut un impacte, i ens ha ensenyat a tenir una consciència territorial”.

Pere Vila, alcalde de les Preses: “Parlant amb els comerciants de Les Preses, se senten molt beneficiats pel fet que ve molta gent de Manlleu, Torelló o Vic aquí els caps de setmana”.

Tot i que el 2007 el conseller Joaquim Nadal va anunciar a l’Ajuntament d’Olot l’encomanament de la variant, la crisi econòmica primer i la crisi política de relacions entre la Generalitat i l’Estat ho han fet inviable, així com també, el consens cercat entre els alcaldes i la Generalitat perquè les variants fossin tractades com un projecte continu, amb dos carrils per banda excepte en el seu tram per la vall d’en Bas. Els batlles segueixen demanant consens perquè l’execució arribi a bon port.

Josep Maria Corominas, alcalde d’Olot: “He anat a Madrid moltes vegades. Jo m’hi he esforçat. Ara, crec que no ens ha acabat d’acompanyar ni el temps ni la unitat imprescindible de totes les forces polítiques per tirar endavant una obra d’aquesta magnitud. De la variant de les Preses-Vall d’en Bas, fa pràcticament un any que he vist els dibuixos. Espero que ben aviat puguin ser públics i puguem tenir un debat públic”.

Lluís Amat, alcalde de la Vall d’en Bas: “Cal solucionar-ho tot de forma unificada i bé perquè si no estarem fent pedaços. No podem caure en aquest error”.

Pere Vila, alcalde de les Preses: “Hem estat fent trucades i reunions, plegats o der forma individual, per tal que arribem a un consens total per tal de trobar la millor solució”.

Un altre condicionant del retard apuntat pels alcaldes és la manca de pressupostos aprovats per part de la Generalitat. En aquest sentit, també demanen la unitat dels grups parlamentaris.

Deixa un comentari