Els contraris a Bracons consideren que la via ha portat sobrefreqüentació turística en alguns espais naturals garrotxins

L’obertura dels túnels de Bracons el 2009 va generar un intens debat a nivell social. ‘Salvem les Valls’ va liderar les mobilitzacions contràries a la infraestructura. Una dècada després, el seu portaveu creu que els túnels han suposat una sobrefreqüentació d’algunes zones del Parc Natural. D’altra banda, el territori continua reclamant la finalització de l’Eix Vic-Olot amb la variant d’Olot i les Preses. La plataforma “No és un vial, és un carrer” demana mesures a l’Avinguda Sant Jordi de la capital garrotxina, mentre no arriba.


Tal dia com avui fa una dècada, la plataforma Salvem les Valls va ser present a l’acte inaugural dels túnels de Bracons per mostrar la seva oposició a l’Eix Vic Olot. Sorgida fa gairebé 25 anys, aquesta associació ecologista va aglutinar els sectors contraris a la infraestructura, que consideraven innecessària i perjudicial per al territori a nivell ambiental.

Una dècada després, el portaveu de ‘Salvem les Valls’, Raül Valls, creu que a causa de la crisi que algunes de les amenaces que més preocupaven els activistes no s’han produït.

 Raül Valls, Portaveu ‘Salvem les Valls’: Segurament moltes de les tendències que teníem por que es produïssin, a nivell de canvi d’usos del sòl, noves urbanitzacions, polígons industrials, etc… ha quedat molt aturat. El que sí que han suposat aquests anys és que, a part de d’avantatge d ‘arribar més ràpid a Barcelona, que és una de les qüestions substantives que sí que té, és la sobrefreqüentació de certes zones naturals com és el cas del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa.

Per a Valls, la millor connexió de la Garrotxa amb Barcelona ha provocat un impacte a nivell turístic que pot ser negatiu per als espais naturals de la comarca.

Raül Valls, Portaveu ‘Salvem les Valls’: Estances més curtes a la Garrotxa, que es deixin menys recursos, i una sobresaturació turística que pot ser no positiva. Si un s’hi ha fixat, les cues s’han produït en dies concrets de la tardor i es corresponen amb visites al Parc Natural. Això cal posar-ho a la balança dels aspectes negatius, després també és possible que hi hagi un moviment cap a fora, que Osona hagi guanyat compradors, d’algun tipus de productes.

 En el seu moment, ‘Salvem les Valls’ ja va mostrar el seu desacord en obrir una via d’aquestes característiques sense tenir construïda la variant d’Olot i les Preses per canalitzar l’augment de trànsit de Bracons. Una reivindicació que ha recollit el moviment veïnal “No és un vial, és un carrer”, nascut fa poques setmanes per denunciar els perjudicis que això provoca als veïns de l’Avinguda Sant Jordi d’Olot.

Duaita Prats, membre plataforma ‘No és un Vial, és un carrer’: Es va assumir un gran risc pensant que si s’obria aquest tram, els altres li seguirien. S’ha imposat la realitat que no n’ha seguit cap més, i això va a parar a una mena de coll d’ampolla a la Vall d’en Bas i continua al nucli urbà d’Olot, al mal anomenat Vial.

 

La plataforma ‘No és un Vial és un carrer’ ha escollit el dia d’avui per escenificar les seves reivindicacions en una acció de protesta. A partir de les sis de la tarda, han convocat una concentració al Parc de les Móres d’Olot per tallar l’Avinguda Sant Jordi.