Tots els partits polítics independentistes catalans a la Garrotxa consideren que el referèndum de l’1 d’octubre va ser possible gràcies a la mobilització ciutadana, i asseguren que el seu paper va ser acompanyar la voluntat social per exercir el dret a decidir. Però dos anys després, el resultat no s’ha materialitzat: tant el PDeCAT, com Esquerra i la CUP creuen que l’estat espanyol ha exercit una repressió brutal al moviment, i que vulneren de forma sistemàtica els drets de la ciutadania. Per tal de superar l’estat i assolir la independència, tant el PDeCAT com Esquerra a la Garrotxa veuen imprescindible trobar una línia de treball unitària.
Jordi Cargol, Vicepresident PDECAT Garrotxa: Ja sigui anant junts a les eleccions o tenint una estratègia única i compartida, marcant un nou full de ruta.
Pep Companys, President ERC Garrotxa: Ara el que toca és veure com afrontem el futur per no tornar a la situació actual: el que cal és una estratègia conjunta.
Per la CUP, aquesta unitat estratègica passa també per una unitat d’acció: constaten que s’està desmobilitzant a una societat que ja va mostrar que era capaç de superar qualsevol entrebanc antidemocràtic, i consideren que s’ha d’exercir la desobediència i la mobilització de forma permanent. Per la seva banda, el PSC, l’únic partit amb representació a la comarca no independentista, lamenta la repressió policial que hi va haver l’1 d’octubre, però creu que després de la jornada ha comportat una polarització de la societat que està afectant a la llibertat d’expressió.
Josep Guix, Portaveu PSC Aj. d’Olot: Volia condemnar la repressió policial, però no em van deixar fer-ho a la manifestació contra l’actuació policial perquè era del PSC i no em van deixar parlar. Això em sap greu, i et trobes sovint amb qüestions de manca de respecte per les idees dels altres.