L’exposició “Realisme (S) a Catalunya” explora l’art català del període d’entreguerres (1917-1936)

Dalí, Feliu Elias, Berga i Boada, o Joan Miró són alguns dels pintors catalans que, influïts per un context històric convuls, amb la fi de la Primera Guerra Mundial o la mort d’Enric Prat de la Riba, van tornar al realisme i el classicisme entre els anys 1917-1936. L’exposició que acull fins a finals de maig el Museu de la Garrotxa, comissariada per la historiadora de l’art Mariona Seguranyes, descobreix aquesta generació d’artistes catalans, alguns d’ells desconeguts pel gran públic, que van “Del Picasso Clàssic al Dalí Surrealista”.

Montserrat Mallol, directora Museus Olot:  Agafant-nos al que va dir el poeta, Jean Cocteau, “el Rappel a l’ordre”, eren moments de tornar a l’ordre, al més clàssic, però amb maneres molt diferents, el realisme màgic el Novecento a Itàlia o la Nova Objectivitat a Alemanya…

Mariona Seguranyes, Comissària: Aquest nou panorama ve marcat per la Primera Guerra Mundial. Barcelona era zona neutral però molts futuristes moren al forn. Una sèrie de pintors com el mateix Picasso inicien uns realismes que són falsos realismes perquè és com una reconfiguració de l’univers que s’ha trencat. Les obres són una evasió de tot el que ha passat.

 

La mostra, titulada “Realisme(s) a Catalunya 1917-1936, recull més d’una quarantena d’obres, provinents de diferents museus i col·leccions privades.  És el resultat de quatre anys de recerca i ha estat possible  gràcies al treball en xarxa entre els museus de Sitges, Valls i Olot.

Montserrat Mallol, directora Museus Olot:  El futur dels museus passa per treballar de forma col·laborativa, és molt important. Gràcies a això tenim un projecte d’aquesta magnitud.

Com a complement a l’exposició, s’ha editat un catàleg amb textos de la comissària i dels historiadors de l’art Francesc Fontbona i Ricard Mas. L’acte d’inauguració té lloc aquest dissabte a les 12h del migdia a la Sala Oberta del museu, on romandrà fins el 31 de maig.

Deixa un comentari