L’arquitecte garrotxí Francesc Baquer creu que la ciutadania no té prou informació sobre la variant

Amb l’objectiu d’aportar dades i informacions clares al debat públic sobre la variant d’Olot, les Preses i la Vall d’en Bas, l’arquitecte garrotxí Francesc Baquer ha desgranat el projecte en diversos fils de Twitter. Com a expert en projectes de mobilitat, que creu que cal donar eines a la ciutadania perquè pugui interpretar millor els documents tècnics.

Francesc Baquer, arquitecte especialitzat en projectes de mobilitat: D’entrada, quin model és. Que una secció sigui 1+1 o 2+2 és un llenguatge molt simple, però hi intervenen molts altres factors. Si hi ha tal·lusos, si hi ha viaductes, si hi ha seccions en trinxera, com és la zona del Pla de Baix d’Olot, però el que sobretot m’agradaria que hi hagués són imatges 3D.

Per a Baquer, la variant és un projecte planificat amb els criteris antiquats, que s’executarà un moment d’emergència climàtica que demana canvis en la mobilitat global. Un exemple són els trams de vuit i deu carrils que s’han plantejat en punts com el nus de carreteres previst davant de l’Institut Escola Greda.

Francesc Baquer, arquitecte especialitzat en projectes de mobilitat: Els vuit carrils hi són i els deu també, és totalment real i està a l’estudi. El problema que hi ha és el model d’infraestructura. Es mal anomena variant quan en realitat és la continuació de l’eix Vic-Olot- Figueres que és una autovia.

Baquer creu que una obra de tal envergadura no hauria de ser només responsabilitat dels tècnics de Carreteres, sinó que cal escoltar l’opinió d’experts d’altres disciplines i obrir el debat a la societat.

Francesc Baquer, arquitecte especialitzat en projectes de mobilitat: Si el Consell de Protecció de la Natura ha fet l’informe que ha fet, crec que hi ha coses que no acaben d’encaixar, i una mica penso que hem de ser crítics. Si el que es vol construir és una autovia, tothom hi podrà estar més o menys d’acord, però com  a mínim hi haurà transparència i es diu el que es vol fer.

L’arquitecte garrotxí defensa la necessitat d’un pla de mobilitat comarcal que estudiï els desplaçaments que es generen, sobretot, entre la Vall d’en Bas a Sant Joan les Fonts. Segons l’estudi informatiu de la variant, la nova carretera reduirà en un 65% el trànsit de l’avinguda Sant Jordi i un 95% la presència de vehicles pesants. Aquestes xifres, segons Baquer, són difícils de complir.

x