La comunitat educativa demana una reforma urgent del batxillerat

La comunitat educativa i les famílies reclamen una reforma de l’etapa post obligatòria, del batxillerat. Argumenten que el fracàs escolar en aquesta etapa a Catalunya gira a l’entorn del 35% i que hi ha un desencís generalitzat dels estudiants. Els diferents actors implicats reconeixen la situació i reclamen mesures estructurals. Aquest és debat que ahir a la nit va posar sobre la taula el programa ‘Pros i Contres’ d’Olot Televisió.


L’àmbit educatiu afirma que durant molts anys s’ha posat l’accent en la millora de la primària i la secundària però s’ha deixat de banda l’etapa post obligatòria que prepara els alumnes, majoritàriament, volen accedir a la universitat. De fet asseguren que la societat empeny excessivament als joves perquè cursin estudis universitaris.

Pere Gómez, tutor de batxillerat INS Bosc de la Coma

“Les famílies volen que els seus fills vagin a la universitat. Les classes privilegiades són els que van a la universitat i si potencien els cicles formatius hi aniran les classes no privilegiades. Malament rai perquè l’educació el que pretén és l’equitat”.

Lidón Gasull, directora aFFaC Catalunya

“No sé si responsabilitzaria tant a les famílies d’aquest classisme que evident existeix però al final les famílies en l’àmbit educatiu el que intenten fer és allò que el sistema els hi diu que és el millor pels seus fills. Per tant qui té un problema aquí és el sistema perquè permet, potser, que les classes econòmicament més desafavorides acabin a la formació professional i les classes més avantatges econòmicament acabin a la universitat vol dir que els sistema educatiu no està funcionant”

I precisament el que esta en qüestió és el sistema. Creuen que el batxillerat necessita una reforma de fons perquè la sensació generalitzada és que només serveix per fer aprovar la selectivitat i no per formar-se.

Pere Cornellà, pedagog i expert en innovació docent de la UdG

“Preparar els estudiants perquè aprovin un examen que serveixi als sistema educatiu per repartir d’alguna manera la gent a les universitats. Quin model educatiu hi ha aquí al darrera? Qualifiquem o avaluem? Parlem de continguts o de competències i avilitats?”

Clara Sánchez, exalumna de l’INS Montsacopa

“Fa 30 anys que estem fent gairebé les mateixes proves a la selectivitat que al final només avaluen dues competències: la memorística i l’escrita. Crec que això no es tradueix en la realitat. Si vas a fer una entrevista de feina no t’avaluen aquestes competències”

Pere Gómez, tutor de batxillerat INS Bosc de la Coma

“No estic d’acord que el batxillerat prepari només per la selectivitat, entre altres coses perquè a les PAU només hi ha cinc exàmens obligatoris i fem vint assignatures més el treball de recerca durant el batxillerat”

Xavi Díez, membre USTEC Consell Escolar de Catalunya

“Els dos anys de batxillerat actual hi ha pràcticament el mateix currículum que en els quatre anys del BUP i el COU de fa 20 anys. I això, en dos anys, comprimit, és impossible.”