Una plataforma ciutadana proposa el retorn del ferrocarril Olot-Girona en la modalitat de tren-tram i passant pel Pla de l’Estany

Un tren-tram que tornés a unir les ciutats d’Olot i Girona passant pel Pla de l’Estany. Banyoles és l’altra gran població de les comaques gironines sense connexió ferroviària en l’actualitat. Aquesta és la proposta que una plataforma ciutadana ha posat sobre la taula, 53 anys després de l’últim viatge de l’antic tren Olot-Girona.


La va anunciar divendres a la tarda en una presentació telemàtica, abans d’iniciar el cap de setmana, per deixar reposar les reflexions llançades entre els interessats que van seguir-la. El projecte s’emmiralla en els trens-trams que ja funcionen a l’Estat i a Europa, i la proposta per a la Costa Brava que estudia la Generalitat. Consisteix a plantejar un ferrocarril que també funcionés com a tramvia i que hauria de solucionar de manera sostenible la comunicació urbana i interurbana de les poblacions esmentades. Els promotors de la plataforma ho veuen tècnicament factible i mediambientalment necessari.

Ferran Campillo, pediatre garrotxí i portaveu de la plataforma: “A les zones urbanes del país, un de cada tres problemes d’asma en nens han estat provocats per la mala qualitat de l’aire”.

Pau Noy, president de la Fundació Mobilitat Sostenible i Segura: “En un tren elèctric, el cost d’un passatger és la meitat que en un bus, té zero emissions i és més comfortable”.

La plataforma entén que el traçat plantejat, d’Olot – Banyoles – Girona, cobriria més necessitats de la població per on passa que connectant amb Barcelona des de Torelló. Calculen que utilitzarien el nou mitjà de transport un mínim de tres milions de passatgers a l’any.

Segons el projecte dels promotors, d’Olot a Girona travessaria la capital de la Garrotxa des d’una primera parada a la Solfa, des d’on sortiria una altra línia amb parada a les Preses i la Vall d’en Bas. A Olot s’hi preveuen cinc parades, dues més a Sarrià i 10 a Girona. A la capital de la Garrotxa, resseguiria l’avinguda de Santa Coloma, seguiria pel passeig de Barcelona, plaça Clarà, carrer Mulleras, avingudes Bisbe Lorenzana i Onze de Setembre, prosseguiria per l’avinguda de Girona i, finalment, per la carretera de les Tries, des d’on sortirien trens directes a Girona. Cap a la capital de la demarcació, transcorreria en paral·lel a l’A-26 fins a Besalú, utilitzant els túnels i el viaducte de Castellfollit de la Roca, seguiria per la C-66 fins a Sarrià i la Nacional 2 A fins a Girona.

La plataforma també ha pensat en les freqüències, cada 15 o 20 minuts. El trajecte es completaria en 37 minuts. Calculen que construir la infraestructura tindrà un cost de 500 milions d’euros. Els promotors volen que més ciutadans se sumin a la proposta a l’hora de presentar-ho formalment a les administracions. Creuen que el context de crisi climàtica i el plantejament d’alternatives a la mobilitat fa propícia la presentació d’aquest projecte en aquest moment. En aquests moments, la Generalitat ja ha pres seriosament la proposta a la Costa Brava.

x