Des de fa un temps Creu Roja Garrotxa ofereix uns tallers de digitalització, pensat perquè persones grans puguin fer consultes i resoldre dubtes sobre com utilitzar el telèfon mòbil. És una obvietat que l’escletxa digital cada dia s’accentua més, especialment en el col·lectiu de persones grans i espais com aquest permeten no deixar enrere persones que potser s’interessen per les noves tecnologies però els costa fer-les anar. Aquesta escletxa digital s’ha accentuat més amb la pandèmia, amb els tràmits telemàtics. A la Garrotxa s’ofereixen aquests tallers més o menys cada setmana i es van desplaçant a diferents llocs: des d’Olot, però també a Tortellà, La Canya o a la Vall d’en Bas. Aquest dijous Sant Esteve d’en Bas n’acollia un. Això és el que ens explicaven els voluntaris de Creu Roja i els usuaris.
D’on neix la idea?
Mart Puigferrer, coordinadora dels tallers de digitalització de Creu Roja Garrotxa: La pandèmia ens ha fet veure la necessitat de comunicar-nos a distància i a través el mòbil, moltes vegades. D’aquí neix aquesta necessitat per a gent gran, gent més vulnerable, amb l’anomenada escletxa digital.
Maria Nierga, usuària: Vinc per aprendre i no haver de dependre de terceres persones. Em va bé espavilar-me i no haver d’anar darrere de ningú.
Els dubtes més habituals
Mart Puigferrer, coordinadora dels tallers de digitalització de Creu Roja Garrotxa: Sobretot, el 90%, voleïn saber fer anar La Meva Salut i descarregar-se el certificat COVID. De vegades els hi fa vergonya preguntar. Els hi regalen un mòbil i creuen que ja el sabran fer anar, però no. Aquí poden venir i poden preguntar i anar refrescant la memòria del que ja saben.
Susi Riera, usuària: El tema de La Meva Salut, ara ho necessitem i em costava. També el Google Maps, que se m’encallava. Si gastes dades o no. No sabia que podies connectar el Wifi i no gastar dades, en segons quins llocs. Tot això m’ha anat molt bé aprendre-ho.
Maria Nierga, usuària: Treure aplicacions, que en tenia un piló, que se m’havien posat o no se què havia remenat. I avui he fet neteja,. De les que es podrien treure, així tinc més espai al mòbil.
Magda Marguí, usuària: Sempre s’aprèn alguna cosa, mai se sap tot. Encara que tinguem, ja una edat. Sempre, sempre, podem aprendre alguna cosa.
El repte: reduir al màxim l’escletxa digital
Mart Puigferrer, coordinadora dels tallers de digitalització de Creu Roja Garrotxa: La conclusió que en traiem, és que el que hem d’intentar és reduir al màxim l’escletxa digital, des de l’administració, entitats… hem de fer que la proximitat és recuperi i anar acabant amb aquestes diferències.