Sense aturador: continuen pujant els preus i la benzina supera el llindar dels dos euros per litre

Ucraïna és conegut per molts en l’àmbit econòmic com el gran graner d’Europa. D’allà en sortia la majoria del cereal que compraven els països de la Unió.


Pilar Curós, economista: “El que passa en una punta de món afecta a l’altre. Aquest no és un problema només de Rússia i Ucraïna”.

Rússia, a banda d’exportar petroli i gas, és un gran productor de Níquel i Pal·ladi.

Només són dos dels factors que fan evidents les conseqüències immediates que té per a tot el món una guerra com la que s’està vivint. No és una qüestió que afecti només a aquests dos països, sinó que té conseqüències immediates arreu.

Pilar Curós, economista: “Això és un problema de la globalització. Un país té un producte i els altres el compren. Quan es deixa de produir, l’oferta baixa però la demanda es manté. Estem davant d’un problema mundial”.

Així de senzill ho explica l’economista Pilar Curós. I és que a tots ens costa d’entendre com és possible que cada dia tot sigui més car, els sous en mantinguin i no hi hagi cap tipus de límit a l’horitzó.

La realitat és que des del dia que va començar la guerra, el barril de petroli Brent, la referència per al preu dels carburants a Europa, ha pujat un 34%Enmig d’aquest context, ahir el preu mitjà de l’electricitat en el mercat majorista assolia el seu registre més car de tota la història, 545 euros el megawatt/hora. Les previsions són que pugui arribar en pocs dies als 700 euros.

La guerra a Ucraïna és un drama humà i a banda de les vides que es cobrarà, la patiran totes les butxaques, especialment les de la mal anomenada classe mitjana i els col·lectius vulnerables, que s’empobriran cada dia.

Solucions? De moment, cap. Arran de la contínua pujada dels preus, les benzineres han demanat al govern espanyol que l’IVA dels carburants passi del 21% al 10%, com va fer amb l’electricitat per atenuar la pujada del rebut de la llum. De moment, però, cap resposta a l’horitzó.

x