Amplien a 22 les malalties a detectar als nadons amb la 'prova del taló'
Una de les primeres coses que es fan als nadons just després de néixer és la coneguda ‘prova del taló’; amb aquesta prova s’extreu una gota de sang que després s’analitza per detectar tres malalties metabòliques. Però en quinze hospitals de Catalunya s’ha ampliat aquesta prova des de principis d’any, per tal de detectar fins a dinou malalties minoritàries més. L’Hospital Sant Jaume d’Olot és un dels que fa aquesta prova.
Fes clic aquí per veure la notícia a l'OTV a la carta
Tots els que hagin tingut un fill, saben que entorn a les 48 hores de vida i abans de l’alta hospitalària, al seu nadó li faran la prova del taló. Així és com es coneix col·loquialment un anàlisi que pretén detectar tres malalties metabòliques, i on un tractament precoç evita que després se’n presentin símptomes. Ara, però, la detecció s'amplia fins a vint-i-dues malalties, relacionades amb l'hemoglobina o l'anomalia dels glòbuls vermells. Aquest canvi s’emmarca en el programa pilot de cribatge neonatal de l'Hospital Clínic de Barcelona, on hi participen quinze centres mèdics de Catalunya, entre ells, l’Hospital Sant Jaume d’Olot. Les malalties relacionades amb l’hemoglobina són considerades minoritàries: a Catalunya afecten a un 5% de la població, un de cada 4.500 nadons.
Abans de fer la prova del taló, s’informa als pares sobre per què es fa una punxada al seu nadó. Posteriorment, es segueix el mateix procediment que abans a l’hora de notificar resultats on s’ha detectat la possibilitat de patir una de les malalties estudiades. Aquesta prova pilot es durà a terme en els diferents hospitals catalans escollits durant tot un any, i té un cost de 500.000 euros. La seva continuïtat dependrà de la consideració que tingui l’administració i la comunitat mèdica de la necessitat de fer la prova, segons els resultats que s’obtinguin del mostreig fet al llarg d’aquest 2013.
