Pares, mares i veïns ocupen diverses escoles d'Olot i de la Garrotxa per evitar que puguin ser precintades per la policia

Societat, Garrotxa

Els pares i mares dels alumnes de nombrosos centres educatius han sortit de casa aquest vespre per ocupar les escoles on estudien els seus fills. A la mobilització, que s'ha fet amb poques hores després d'acabar la jornada lectiva, també ha comptat el suport en molts casos dels veïns dels barris on hi ha les escoles. Aquesta ha estat la reacció de desenes de persones davant la possibilitat que els Mossos d'Esquadra precintessin els centres que diumenge han de ser col·legis electorals per votar en el referèndum. La reacció ha arribat després que els agents hagin actuat aquest divendres a la tarda a l'escola Collaso i Gil, del barri del Raval de Barcelona.

En la gran majoria de casos la crida s'ha fet a través de la missatgeria dels telèfons mòbils i al marge de les mobilitzacions convocades per l'ANC. De fet l'Assemblea Nacional Catalana de la Garrotxa s'ha vist desbordada per l'allau de mobilitzacions als centres educatius. A Olot aquesta situació ha començat a l'Escola Pública El Morrot. Pels volts de les sis de la tarda els primers pares i mares i veïns del barri s'han desplaçat fins al centre per ocupar-lo durant tot el cap de setmana i organitzar-hi diverses activitats lúdiques i culturals. Aquesta actitud s'ha començat a estendre per altres centres, com és el cas de l'Escola Pla de Dalt, l'Institut Garrotxa, l'escola Volcà Bisaroques, de titularitat de la Generalitat, o la llar d'infants del barri de Sant Pere Màrtir, propietat de l'ajuntament d'Olot.

A la resta de la comarca la situació ha estat calcada. A Riudaura han fet un pas més i, a banda de programar activitats pel cap de setmana, han retirat les portes de l’Escola Lluís Castells, segons han indicat, per manteniment. A Mieres ja s'han portat a terme una bona colla d'activitats a l'escola durant la tarda d'aquest divendres i al vespre l'ajuntament ha decidit celebrar-hi el ple municipal. A les Planes d'Hostoles també s'ha ocupat l'escola. Al municipi, de fet, l'ajuntament estarà tancat per vacances fins dilluns. Fins al moment, no s'ha registrat cap incident i tampoc hi ha constància que cap agent dels Mossos d'Esquadra s'hagi personat als centres.

Per la seva banda la delegació garrotxina del Sindicat d'Estudiants de Catalunya (SEPC), ha organitzat una ocupació a aquesta tarda a l'Escola d'Art i Superior de Disseny d'Olot. En vistes que no podien accedir al centre s'han dirigit a l'IES La Garrotxa per ocupar-lo. Aquest divendres al vespre hi havia una trentena d'estudiants de diversos instituts d'Olot amb l'objectiu d'acampar a l'IES La Garrotxa i portar-hi a terme diverses activitats durant el cap de setmana.


Els veïns del barri de Sant Pere Màrtir, mostrant el llistat d'activitats pel cap de setmana



Els pares, mares i veïns del Pla de Dalt a les aules de l'escola



L'Escola de les Planes d'Hostoles en plena activitat durant la nit (Foto: Marc Puig)