Càritas Garrotxa ha augmentat un 40% les atencions i Creu Roja, un 60% durant la pandèmia

Societat, Garrotxa

La pandèmia ha fet ploure sobre mullat.  Famílies que, sense saber ben bé com els està passant a ells, es van empobrint. Després d'una crisi ferotge en la darrera dècada, aixecar el cap començava a ser qüestió de pocs anys per a alguns, però l'esclat d'aquest virus ho ha engegat tot en orris. Persones amb un  perfil de 30 a 60 anys. Caps de família que tot i que no haver perdut la feina, veuen trontollar el feble equilibri amb el quan estaven vivint. Aquella finíssima corda que els sustentava, es trenca, i, sense saber ni com, creuen la línia de la pobresa i tornen a tocar la porta de Càritas o, també està passant, la toquen per primera vegada. En l'últim any, un 40% més de nous demandants d'ajuts a Càritas Garrotxa. Paral·lelament, un percentatge de població important que ja estava pobrificada. Un 28% de persones ja fa ja 5 anys que necessita l'ajuda de l'entitat i un 15% en fa 10. És molt difícil sortir del pou.



Carles Oller, president de Càritas Garrotxa: Una de les coses que s'ha posat de manifest és la gran complexitat de cada cas. Cadascú presenta una multiproblemàtica, no és només trobar feina, no és només demanar aliments, és una situació que es conifica i és molt més complicada.

Unes 400 persones s'han beneficiat de les ajudes de Càritas en el darrer any a la comarca. Al centre de distribució d'aliments, 800. La bona resposta que ha tingut la societat, ha estat l'únic pilar que ajudat a suportar el volum de feina de l'entitat. Voluntaris, donatius i suport de l'administració, tres benediccions per a gent que està en una situació límit.

Carles Oller, president de Càritas Garrotxa: Sortosament, i això s'ha de dir, en aquesta comarca tenim bona resposta i una gran implicació per part de l'administració.

I a la Creu Roja? Què passa amb les emergències socials, les malalties, la logística en temps de pandèmia per a les persones vulnerables? Han augmentat en un 60% l'atenció a persones a la Garrotxa. Els ERTOS, les feines perdudes, els deutes, l'acumulació de factures de subministrament, el confinament, l'escolarització, les noves tecnologies pels qui no hi tenen accés... En resum, s'ha intensificat la pobresa a tots els nivells i no només per a les butxaques, sinó també en la vessant emocional.

Laia Vilanova, coordinadora de Creu Roja Garrotxa: El concepte de vulnerabilitat és molt ample. El context actual ha fet que els problemes econòmics se sumin a fets com la conciliació familiar, l'estabilitat social.

La solitud no buscada, les problemàtiques interfamiliars, la salut mental... Tantes i tantes raons de pes per atendre a una persona de manera urgent... La pandèmia ens ha ensenyat que, en els moments delicats, Càritas o la Creu Roja no només hi són, que sempre hi són, sinó que són capaços de multiplicar-se.