La Garrotxa desencalla el tractament de residus 16 anys després

Garrotxa, Medi ambient

Una votació històrica aquest dijous al consell Comarcal de la Garrotxa permet desencallar un problema que s'arrossegava des de fa 16 anys. Per unanimitat, tots els grups votaven a favor de començar els tràmits per construir un Centre Integral de Residus a les actuals instal·lacions de l'abocador de Beuda. Això ha implicat prèviament donar molta informació als veïns, sotmetre-ho a consulta, una aprovació en Ple local i un estudi favorable d'Acció Climàtica.

Beuda haurà de modificar el Plla General i s'hauran d'expropiar algunes parcel·les després de no haver pogut arribar a un acord amb la propietat. A canvi, el conseller Comarcal de Medi Ambient va explicar que rebran compensacions anuals.

Jordi Cargol, conseller comarcal de Medi Ambient:"Beuda rebrà 150.000 euros anuals, finançament del centre TGL, i s'eximirà de pagament al poble del preu del servei de recollida de residus".

El 20.000 euros anuals destinats a aquest centre TGL serviran per impulsar aquest laboratori verd que tindrà una funció divulgativa sobre el tractament de residus i podrà ser visitat per grups i escoles.

La resta de grups amb representació al Consell Comarcal de la Garrotxa van votar a favor de la proposta. La CUP va celebrar l'acord i va reivindicar que una altra manera de fer les coses és possible.

Adriana Roca, consellera comarcal CUP:"La participació ciutadana ha estat clau perquè, amb matisos, es pogués tirar endavant la proposta. Això demostra que és possible fer les coses diferent".

Per la seva banda, el PSC va donar-hi el sí però va ser el grup més crític amb el projecte, al·legant que s'han perdut molts anys, recordant que el projecte de la planta de triatge de Sant Jaume i amb un dard inclòs al seu alcalde i conseller comarcal Jordi Cargol.

Josep Guix, conseller comarcal PSC:"Se m'ha fet estrany escoltar-lo a vostè explicant el projecte. Fa uns anys ens desfèiem en elogis cap a la planta de triatge de Sant Jaume. Hem perdut mots anys però en tot cas hi votem a favor".

Miquel Reverter, d'Esquerra, es va centrar en l'agraïment cap a la solidaritat mostrada pel municipi de Beuda.

Miquel Reverter, conseller comarcal d'ERC:"M'agradaria donar les gràcies als veïns, els regidors i l'alcalde de Beuda. Gràcies a els i a la col·laboració de tots, podem començar a solucionar aquest problema".

El Centre Integral de Gestió de Residus ha de ser un estímul per avançar en els processos de transició energètica a la comarca i un exemple per la resta del país, segons la proposta aprovada pel Consell Comarcal. En el ple d’aquest dijous, s'acordava demanar una subvenció de 40 milions d’euros a l’Agència de Residus de Catalunya per tirar el projecte endavant. En els darrers 33 anys s'han acumulat a l'actual abocador unes 800.000 totes de residus. La planta funcionarà de manera circular i es calcula que podrà tractar 35 mil tones a l’any d’escombraries provinent de la Garrotxa i el Pla de l’Estany. Recuperarà tot tipus de material i, a més, generarà electricitat. I encara tindrà una particularitat més important encara: no només tractarà els residus entrants, sinó que anirà menjant-se les tones d’escombraries que hi ha a l’abocador fins a deixar-lo net.