Els joves tenen el seu primer mòbil cada vegada més aviat

Societat

Enviament de fotografies íntimes, ciberassetjament, ‘grooming’ i molts altres ciberdelictes augmenten cada dia més.  El mal ús de les xarxes socials, Internet i els dispositius mòbils en general, són la principal causa de tots aquests fets. La problemàtica principal és que els pares donen un telèfon mòbil als seus fills i filles en edat més primerenca. Això provoca que els menors d’edat en molts casos, puguin dur a terme aquesta sèrie d’accions il·legals sense conèixer les conseqüències que se’n deriven. La falta d’informació està al darrere d’aquest tipus de situacions que poden tenir greus repercussions.

Marina Domènech, responsable oficina Rel. Comunitat ABP Garrotxa: "Els nens ho controlen tot. Això no vol dir que siguin experts. Necessiten un control i una guia. Un acompanyament, una informació i que hi hagi un adult al costat."

Marina Domènech afegeix que donar el telèfon a totes hores als nostres fills i filles i un accés lliure a les Xarxes Socials els hi pot acabar provocant molts problemes. A més, apunta que els nens i nenes han de seguir uns exemples i que si els pares no els compleixen, és difícil que els apliquin a les seves vides.

Marina Domènech, responsable oficina Rel. Comunitat ABP Garrotxa: "A casa tenen unes normes, però els pares no les segueixen. El que jo veig és si realment hi ha d'haver unes normes clares, els pares no poden ser l'excepció."

Els Mossos no es cansen de repetir que a Internet s’hi escriu en tinta. Per això, qualsevol imatge, vídeo o missatge que s’hagi enviat és molt difícil que pugui acabar desapareixent i es pot propagar molt ràpidament. És per això, que els més joves han de saber com actuar en cada cas. Per aquest motiu, els Mossos d’Esquadra organitzen, cada vegada en cursos més petits, diverses xerrades per parlar sobre el ciberassetjament, i altres delictes, a conseqüència del mal ús d’Internet.

Marina Domènech, responsable oficina Rel. Comunitat ABP Garrotxa: "Normalment, es dona més amb noies que amb nois. Les noies es veuen estupendes, envien una fotografia i en un no res s'ha escampat d'una manera espectacular. S'ha de deixar clar que aquí és culpable tothom"

La propagació d’una fotografia inadequada pot provocar danys irreparables tant pels difusors com per la víctima. Per aquest motiu, des dels Mossos d’Esquadra recorden que fer-ho és un delicte penat per la llei.