La universalització de la cultura, el punt de coincidència de la majoria dels partits en el debat d'Òmnium Garrotxa i l'APGCC
Coincideixen en la importància que tota la població pugui tenir accés a les diferents activitats visquin on visquin de la ciutat

La cultura cada vegada agafa un pes més important en els programes electorals dels partits que es presenten a les eleccions municipals. En molts casos, l’accés a la cultura va directament lligat amb l’educació. És el cas, per exemple, de Junts. El seu candidat a l’alcaldia d’Olot, Pep Berga, ha senyalat la necessitat de que els ensenyaments artístics arribin a tothom. “Actualment, els infants que van a l’Escola de Música o a l’Escola d’Expressió és entès com un extraescolar que alguns pares s’ho poden permetre. L’objectiu seria que aquests professors de música o d’expressió anessin a les escoles i, per tant, aquests ensenyaments arribessin a tots els infants”, ha dit
De la seva banda, Esquerra relaciona directament la cultura amb el paper de les entitats. El cap de llista, Josep Quintana, aposta per reforçar el teixit associatiu. “Per nosaltres, ara mateix el primer a reforçar a escala cultura són les entitats. Més que mai, el teixit associatiu, la societat civil, en el món que ve, necessitem una societat activa i que tingui iniciativa”, ha apuntat.
Des del PSC, el cap de llista, Josep Guix, considera que s’hauria de crear un nou Pla de Cultura per definir les estratègies de futur, com ja es va fer a finals dels 90 sota el mandat de Lluís Sacrest. “Entenem que la cultura ha de ser una activitat molt participativa, molt transversal i, per tant, no té sentit que un partit polític marqui la línia cultural d’una ciutat, sinó que hem de fer un Pla de Cultura, que ja s’havia fet aquí a Olot fa més de vint anys”, ha justificat.
De la seva banda, la CUP diu que serveis culturals com la biblioteca haurien d’arribar als barris de la ciutat. Una de les integrants de la llista és la Sílvia Pagès, que coincideix amb Junts amb aspectes com fer arribar la cultura a tothom. “Actualment tenim un marc cultural que sembla que molta gent no hi accedeix, però potser no només perquè no està enterada. També pensem en fer biblioteques descentralitzades als barris”, ha proposat.
En Comú Podem focalitza la gestió cultural en les condicions laborals dels treballadors que s’hi dediquen. El seu cap de llista, Raül Valls, també parlar de democratitzar la cultura. “Des de l’Ajuntament d’Olot, hem de tenir cura dels treballadors de la cultura, en termes de la qualitat del lloc de treball, els sous, els horaris i tot el que implica les condicions laborals”, ha defensat.
Finalment, des d’Activem Olot demanen un replantejament de l’activitat cultural i, fins i tot, un nou model de Festes del Tura. Una de les integrants de la llista és Sandra Pasqual. “Trobem a faltar activitats als museus, activitats culturals, un nou model de Festes del Tura. Sobretot, el que trobem a faltar és una transversalitat en totes les accions que faci que la nostra sigui una ciutat on vingui de gust estar-hi”, ha dit.
Olot + i Vox no han participat al debat perquè no se’ls ha convidat. En un comunicat, el cap de llista d’Olot +, David Coromina, ha assegurat que en un primer moment se l’havia convidat, però que després els organitzadors s’han fet enrere. En el text, Coromina no entén aquest canvi de parer. Una polèmica sobre la qual els organitzadors no s’han volgut pronunciar. En el debat, Òmnium Garrotxa i l’Associació de Gestió Cultural de Catalunya han posat sobre la taula temes com l’estat de la llengua, la memòria històrica o la gestió de museus, entre d’altres.
