Aquest cap de setmana arriba l'horari d'estiu

El canvi d’hora es farà efectiu la matinada de dissabte a diumenge en què avançarem una hora els nostres rellotges

per Aniol Puigvert

Societat

Aquest cap de setmana arriba l'horari d'estiu
Aquest cap de setmana arriba l'horari d'estiu

Té efectes el canvi d’horari o és tot una qüestió mental? Aquesta és una pregunta que ens fem sovint, ja que quan es fa el canvi d’horari sempre allarguem o reduïm una hora dels nostres rellotges. La matinada d’aquest dissabte a diumenge, haurem d’avançar una hora els rellotges, ja que arriba el nou horari d’estiu. Això, significa que quan marquin totes dues seran les tres. Però, la pregunta és sis això té efectes en el nostre dia a dia.

Ho explica la psicòloga, Iua Espigulé en el programa la Finestra d’Olot Televisió, que diu que “el primer és el canvi en el nostre rellotge intern que regula les hores que mengem, que dormim, i també hi ha afectació en l’hormona que indueix el son, en més hores de llum menys producció d’aquesta hormona i per tant ens costa més adormir-nos”.

Espigulé explica que per prevenir-ho es recomana que entre tres i quatre dies abans, la gent avanci un quart d’hora els seus hàbits per fer-ho més progressiu. Explica que és important conèixer com els afecta a aquelles persones que no tenen una percepció del temps.

Explica que “la gent gran que ja no té percepció del temps i els nens que encara no en són conscients, aquesta gent funciona amb els seus rellotges interns, per tant, ells tenen gana a l’hora que estan acostumats o tenen son a l’hora que el seu rellotge intern els hi diu, i nosaltres els hi estem canviant una hora”. 

En avançar una hora el rellotge provoca que durant el dia tinguem més hores de sol, i això, segons Espigulé és més favorable per la societat perquè genera que augmenti l’hormona de la felicitat.