Com afectarà la presidència de Donald Trump a Europa?
N’hem parlat amb Joan Esculies, professor del grau Global Studies de la Universitat de Vic, en una entrevista al programa 5 minuts + de Ràdio Olot

Poques hores després de jurar el càrrec com a president, Donald Trump ja ha signat un seguit d’ordres executives que refermen el rumb profundament reaccionari traçat en el discurs d’inauguració i que fan presagiar una legislatura tant o més polèmica que la seva primera etapa a la Casa Blanca. Mesures que van des de desplegar militars a la frontera a retirar els Estats Units de l’Acord de París, endurir les polítiques migratòries, annexionar Groenlàndia o rebatejar el golf de Mèxic com a “golf d’Amèrica”, entre d’altres.
A nivell internacional, la presidència de Trump enganxa la Unió Europea en un moment molt delicat, immersa en una profunda crisi econòmica i amb els lideratges de les potències tradicionals, com França i Alemanya, debilitats i l’extrema dreta cada cop més present al vell continent.
Ens hem de preparar per un període històric convuls a partir d’ara? “Bàsicament amb el cas de Donald Trump, el que hem d’estar més atents és del que faci en comptes del que digui. És un especialista en dir el primer que li passa pel cap. Una cosa és això, que és el que segueixen els mitjans i les xarxes, i l’altre cosa és el que pugui acabar fent”, explica Joan Esculies, professor del grau Global Studies de la Universitat de Vic.
La investidura també va deixar veure quins són els suports del magnat fora de les fronteres del país que governarà durant els pròxims quatre anys. Trump va arrencar el seu discurs acompanyat per les tres persones més riques del món –Jeff Bezos, Mark Zuckerberg i Elon Musk–, dels grans CEO del país i també dels representants més grans de la ultradreta a escala internacional, com l'argentí Milei o la primera ministra italiana Giorgia Meloni, entre d’altres, que comparteixen també les seves idees antiliberals sobre immigració i identitat nacionals.
“Aquesta gent es queixa d’Europa, de les regulacions de la Unió Europea, però quan els Estats Units fa el que vol a les seves economies no diuen res. No sé si aquests líders de les extremes dretes de cada país acabaran fent una reflexió i acabaran defensant el que diuen que defensen o es sotmetran també a les posicions de Donald Trump.”, diu Esculies.
Tres dies després de la seva investidura, Trump ja ha fet uns primers passos. De moment, ha indultat els condemnats en l’assalt al Capitoli i ha perdonat les penes a 14 membres de grups paramilitars d’extrema dreta, ha començat a aplicar polítiques transfòbiques i ha encarregat examinar la relació comercial dels Estats Units amb el Canadà, Mèxic i la Xina, Un primer pas de cara a imposar nous aranzels als seus principals socis comercials, entre ells, Espanya i la Unió Europea.
