El parlar d'en Perot queda reflectit en un llibre
Fidel Balés recull a 'El Perotí' expressions i frases d'aquest veí icònic del poble

L’any passat per aquestes dates, si un llibre va triomfar a la comarca, aquest va ser la versió revisada i ampliada d’El parlar a la Garrotxa’, de Quim Monturiol i Eloi Domínguez. Un llibre excel·lent per endinsar-se al vocabulari garrotxí. Enguany Fidel Balés, gran coneixedor d’històries i més concretament de la història de Castellfollit, ha tret un petit diccionari que inclou frases i expressions d’en Pere Vila, un veí del poble amic seu. Com no podia ser d’altra manera, l’ha titulat ‘El Perotí’.
Fidel Balés, autor d’El Perotí’, explica que sorgeix de les converses amb en Pere, que fa 50 anys que coneix. "Fa anys que anem a esmorzar dos o tres dies a la setmana i ell té una manera diferent de parlar. Això em va encuriosir. I jo pensava, quina manera de parlar, què diu? I em vaig anar apuntant expressions. I un dia li vaig dir que en faríem un llibre, de les paraules que ell diu. I així ho hem fet”.
En Pere era picapedrer i tota la vida ha estat lligat a entitats del poble, organitzant la festa i fins i tot formant part del grup de geganters. No és fàcil entendre el que diu en Pere per una persona que no sigui de Castellfollit o que no el conegui, si no, per frases com aquesta: “com que soc un home com cal passo pel carrer de dalt. Fumant un ideal, com cal. I de rebotintes, me’n vaig a ca l’Enric a fer una copa d’estomacal”
Frases indesxifrables fruit d’un llenguatge que ell mateix ha inventat, però que s’ha acabat convertint en una mena de variant més del parlar garrotxí. A Castellfollit, hi ha gent que l’entén i d’altres que no. En Fidel, però, s’ha anat apuntant durant 3 o 4 anys totes aquestes paraules i frases i n’ha acabat fent un recull editat per Edicions El Bassegoda.
En Fidel Balés posa més exemples: “una paraula que pot sonar rara, però que és molt simpàtica és que quan vas pel carrer i veu un talentru. I dius, què vol dir talentru? I no veus res. I arribes a la conclusió que vol dir que és una noia de bon veure, maca”. Frases que no deixen indiferent a ningú: “un altre exemple seria amigos sí, però perdiendo no. I vol dir que jo et pago el toc un cop, però dos no. El segon el pagues tu”. Les llàgrimes de sabater, per exemple són fideus o pistons. Tot d’expressions inventades més que curiosos, qui sap si en un futur utilitzades. Si més no, però, des d’ara ja són plasmades en un llibre.
Més exemples del vocabulari d’en Perot
-Angelitos blancos (fesols)
-Botingues (calçat en general)
-Can Noc (a qualsevol lloc)
-Fermentar (pujar els efectes de la beguda al cap)
-Perpals (llonganisses i fuets)
-Salabrets (sostenidors de pits femenins)
