‘Prat d’indianes’ és la nova exposició que parteix del passat industrial tèxtil d’Olot
Amb aquesta proposta, inclosa al cicle Olot Tèxtil, l’artista Mireia Coromina Portas reivindica el teixit com a transmissor i pòsit de la memòria i cultura d’un lloc com la ciutat d’Olot

Els prats d’indianes eren prats al costat de fàbriques tèxtils que s’omplien amb teles eixugant-se al sol, esteses sobre la superfície del prat. A Olot, els obradors i els prats d’indianes estaven ubicats a la zona de la Moixina. D’aquesta relació, entre el teixit i el paisatge neix la nova exposició de la Sala Oberta 2 del Museu de la Garrotxa. ‘Prat d’indianes’ de Mireia Coromina Portas, vinculada al cicle Olot Tèxtil, és una mostra que parteix d’un passat industrial, el de les indianes, present a la ciutat d’Olot i a la Garrotxa.
Un teixit d’indianes del Museu de la Garrotxa és la peça que activa l’exposició, un diàleg entre la investigació artística i les fonts històriques descobertes a través d’aquest teixit. El projecte de l’artista es materialitza amb una instal·lació que es desplega com un prat en el qual s’hi estenen objectes vinculats amb el teixit (documents històrics, dibuixos i estampacions creats per l’artista,…) relacionats amb la ciutat i el seu passat tèxtil. “El punt de partida és un teixit d’indianes del museu i a partir d’aquesta peça escollida s’activa tot el discurs. El títol proposo això, crear un prat i estendre sobre el prat tota una sèrie de diferents elements i objectes vinculats al teixit. Entenent el teixit com a superfície i vinculació en un lloc que porta el càrrec i el pòsit de la memòria del nostre territori”, explica l’artista.
Rememorant un passant industrial tèxtil local també present en altres punts del territori català i d’Europa, ‘Prat d’indianes’ reivindica el teixit com a transmissor i pòsit de la memòria i cultura d’un lloc sense deixar de banda que també es converteix en font d’un domini colonial i ecològic.
“Per mi el més important és que una cosa de finals del XVIII podem fer-li una lectura ara, d’una altre manera. Una de les parts de l’exposició parla de la prohibició d’un teixit, la no producció d’aquest teixit i què implica. El vincle d’un teixit d’orient amb Europa i ara”
Que l’exposició sigui a l’Hospici tampoc és casual. Els prats d’indianes se situaven, com hem dit, a la Moixina i era el paisatge més representat pels pintors de l’Escola de Dibuix d’Olot. Una escola que va néixer precisament a l’hospici, amb l’objectiu d’impulsar la formació dels estampadors.
Com sempre, l’exposició comptarà amb tres activitats complementàries gratuïtes: una visita guiada a càrrec de l’artista; una conversa sobre la trajectòria de Mireia Coromina amb l’artista Isabel Banal i una acció participativa als prats de la Moixina amb Miquel Macias, naturalista i activista.
