Enquesta oberta entre la ciutadania per saber la percepció sobre els espais naturals de la Garrotxa i l'Alta Garrotxa
L’objectiu és tenir la informació necessària per impulsar línies estratègiques de protecció de l’entorn i garantir-ne el seu futur

El Consell Comarcal de la Garrotxa, Turisme Garrotxa, el Consorci de l’Alta Garrotxa i el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa conviden a les persones residents a la comarca a opinar sobre l’ús i la gestió dels espais naturals. A través d’un pla d’usos es volen implementar accions comunes per salvaguardar les zones naturals de la comarca i de l’Alta Garrotxa. “El pla d’ús públic de la Garrotxa i els seus espais naturals es fa amb l’objectiu d’unificar la gestió i planificació dels usos recreatius als espais naturals a tota la comarca. I per això calen unes línies estratègiques conjuntes. I la participació és una part important, parlar amb les persones que es relaciona amb els entorns naturals i que opinin sobre la gestió que es fa i que creuen que s’hauria de fer en el futur”, explica Laia Carbonell, tècnica de la Fundació Emys.
Paral·lelament, s’està parlant amb ajuntaments, sector turístic i entitats que treballen a espais naturals de la comarca. La idea és fomentar la participació i implementar accions que comptin amb un ampli consens. “La voluntat és fer-ho de manera coordinada i consensuada amb tot el territori. Hem començat fent una diagnosi de l’estat actual i com ha arribat el territori fins aquí. I després volem tenir una visió de futur, vinculada amb el territori. I aquí és clau el procés participatiu. I és important destacar que ho volem fer d’àmbit comarcal i l’Alta Garrotxa, perquè ho volem entendre com un tot. Gestió de l’espai natural, dels visitants. I amb els anys hem vist que els valors naturals de la comarca i també cultural, van coordinats, per això és important fer una gestió coordenada”, comenta Arnau Dorca, tècnic d’ús públic del PNZVG.
Un dels motius que els va fer emprendre aquesta iniciativa als diferents organismes ha estat el fet de detectar que en alguns moments concrets de l’any i en algunes zones contretes de la comarca s’està detectant acumulació de persones. Ara, es vol anar més enllà i esbrinar, exactament, com i per què s’utilitzen els entorns naturals de la Garrotxa i l’Alta Garrotxa. “Per aquest motiu és important que totes les persones que viuen la Garrotxa contestin aquesta enquesta fins al 31 d’agost És important per poder precisar molt millor les actuacions que es desenvoluparan al territori”, assegura Gemma Canalias, presidenta de Turisme Garrotxa.
Es vol copsar, amb dades, aquests usos i implementar una gestió ordenada i responsable. La iniciativa és finançada amb fons Next Generation i s’emmarca dins la carta Europea de Turisme Sostenible. Podeu accedir a l’enquesta aquí.
