Unió de Pagesos qualifica d''impossible' la convivència entre el llop i la ramaderia extensiva

Diuen que el govern de la Generalitat tingui una visió ambientalista sobre aquesta qüestió

per Gerard Puigdemont

Garrotxa, Agricultura i Ramaderia, Beuda, Montagut i Oix, Sales de Llierca, Sant Joan les Fonts, Tortellà, Vall de Bianya

Unió de Pagesos valora com a impossible la convivència entre el llop i la ramaderia extensiva
Unió de Pagesos valora com a impossible la convivència entre el llop i la ramaderia extensiva | Agents Rurals

Per Unió de Pagesos la notícia de la presència de cries de llop entre l’Alta Garrotxa i l’Alt Empordà no ha estat del tot inesperada, però admeten que sí que ha estat un gerro d’aigua freda en el moment actual. Diuen que les administracions aposten més per les polítiques ambientals i protectores d’espècies com el llop que no pas prendre mesures per evitar problemes als pagesos. “Aquestes polítiques ambientalistes i proteccionistes són un greuge molt gran per la continuïtat de la ramaderia extensiva a Catalunya. Catalunya és un país maco però petit. I està ple de gent d’una punta a un altre. No és Yellowstone. Aquí, no podem conviure amb una població gran d’ossos o de llops si realment volem pagesos arrelats al territori”, explica Raquel Serrat, coordinadora nacional d’Unió de Pagesos.

Unió de Pagesos assenyala a la Generalitat d’haver amagat aquesta informació durant mesos als pagesos de la zona. Asseguren que amb la compensació de danys no n’hi ha prou i que fan falta mesures preventives en aquest àmbit. Posen d’exemple el foment de mastins i els tancats elèctrics: “El fet que hagi sortit a la llum que el llop ha criat és una prova que la transparència i acompanyament als pagesos per part de l’administració és una farsa: perquè els llops no crien ara, crien a la primavera i, per tant, fins ara, s’ha estat amagant aquesta informació als pagesos de la zona”, comenta Serrat.

Diuen que la convivència entre els llops i els pagesos de la qual parlen responsables del govern català és impossible. Asseguren que els ramaders pateixen pels atacs que puguin rebre bestiar oví i cabrum, però també equí i boví. “Les comunitats autònomes que desgraciadament es veuen obligades a conviure amb el llop, els ramaders que ho pateixen, no n’hi ha cap que parli que la convivència és possible perquè no ho és. Sortiran els ambientalistes a dir que fan falta els llops per la cadena tròfica, però això és mentida. I és que des d’Unió de Pagesos diem que a les comunitats autònomes on el llop és present, la població de senglar, de cabirol de cérvols i de dines no baixen. I el que sí que augmenten són els atacs a la ramaderia extensiva”, comenten des d’Unió de Pagesos.

Segons els Agents Rurals, des de la Generalitat es treballarà per elaborar un pla de gestió ara que l’espècie ha canviat d’estatus.