Argelaguer es prepara per la baixada de l'Home Escorça

Enguany hi haurà falles infantils escortades per un adult perquè així la mainada també pugui participar en l’acte

per Néstor Carvajal

Garrotxa, Argelaguer

Argelaguer es prepara per a les Falles d’aquest solstici d’hivern
Argelaguer es prepara per a les Falles d’aquest solstici d’hivern

Les falles són una tradició ancestral, considerades com a Patrimoni de la Humanitat i se celebren durant el solstici d’hivern. A Argelaguer van recuperar-se fa vuit anys després d’estar trenta sense fer-se.

Precisament aquest dissabte s’han construït les que s’utilitzaran durant la baixada de la nit més llarga de l’any, tot plegat enmig de la festa major del municipi. “És una tradició que es va deixar de fer per inanició i ara s’està recuperant amb vitalitat.”, explica Guillem Ballaz, alcalde d’Argelaguer. “En aquest moment som més de trenta i a més s’afegiran falles infantils des del costat del cementiri fins a l’era.”

Ballaz afegeix que enguany s’ha plantat barballó per ficar dins les torxes, com s’havia fet antigament. I és que la nit de 21 de desembre, la nit del solstici d’hivern, els fallaires baixen des del Guilar quan cau la nit, encenent les seves falles i portant el foc fins a la plaça. “Es baixen fins al poble, llavors un cop s’arriba, surt l’Home Escorça i es fa una mica de cercavila pel poble acompanyat de les falles i de la gent, els més menuts amb fanalets. Es torna un altre cop a l’era i allà es fa un brau comunal, tothom porta el que cregui convenient i se sopa.”, explica Ballaz. 

Les falles infantils, que s’afegeixen enguany com a novetat, estaran escortades per un adult qui serà el portador de la torxa.