La Diputació de Girona es marca un termini d’un any per facilitar les bases de subvenció per als pobles petits

És una de les qüestions que des de l’ens gironí s’està desenvolupant, en el marc de l’Estatut dels Municipis Rurals, que fa prop d’un any va aprovar la Generalitat

per Gerard Puigdemont

Garrotxa

La Diputació de Girona es marca un termini d’un any per facilitar les bases de subvenció per als pobles petits
La Diputació de Girona es marca un termini d’un any per facilitar les bases de subvenció per als pobles petits

Fa pràcticament mig any que la Generalitat va aprovar l’Estatut dels Municipis Rurals, una llei que ha de servir per facilitar la gestió del dia a dia de municipis amb pocs habitants i afavorir la vida i el desenvolupament econòmic i socials a les zones rurals de Catalunya. Segons el diputat delegat d’Assistència als Micropobles de la Diputació de Girona, i alcalde de Castellfollit de la Roca, Miquel Reverter, en l’àmbit gironí es va avançant amb la llei amb les obligacions que els pertoquen, per exemple adaptar bases de subvencions i simplificació administrativa.

“Amb la Diputació ens hem donat un termini que amb un any millorem les bases de subvenció i que els municipis de 0 a 500 habitants ho tinguin més fàcil en aquest sentit, i puguin rebre més diners amb aquesta discriminació positiva que diu el mateix estatut. I després amb els municipis de 500 a 2.000. És una feina que s’ha d’anar fent i després traslladar-ho a tots els Departaments de la Generalitat, que em consta que s’està fent.”, assegura Reverter.

Admet que farà falta temps per anar-la desenvolupament, però que damunt la taula ja s’han establert accions concretes a promoure, per exemple, en l’àmbit de l’habitatge.

“Es deia que es faria com una mena d’Incasol rural, que això és important pel tema de l’habitatge. O un pla de restauració d’habitatges als municipis. Això sobre el paper hi és i ha d’anar tirant endavant. Des de la Diputació de Girona s’hi treballa, però ens consta que des del govern de la Generalitat, també. Això sí, tot plegat portarà un temps a desplegar-ho.”, diu. 

I és que els ajuntaments més petits, amb menys pressupost i poc personal que hi treballa, esperen que aquesta llei sigui una solució real a problemes que fa molts anys que arrosseguen. De moment la generalitat ja ha tirat en endavant un nou Pla únic d’Obres i serveis amb més finançament i la creació de diverses comissions per àrees per anar impulsant la llei.