Les variants d’Olot i les Preses comencen a caminar
La Generalitat ha aprovat el projecte constructiu i les obres començaran a principis de l’any 2027

S’esvaeixen tots els dubtes sobre com seran les variants de les Preses i d’Olot. La Generalitat ha aprovat definitivament el projecte constructiu i l’ha presentat en un acte celebrat a la sala de plens de l’Ajuntament de la capital de la Garrotxa. Segons el govern català, la nova infraestructura reduirà entre un 60 i un 90% el trànsit que actualment travessa les Preses estimat en 18.000 vehicles diaris, i fins a un 30% en el cas de l’avinguda Sant Jordi d’Olot.
Sortint de Bracons es construiran dues rotondes noves: una, al polígon de la Serra i el trencant de Joanetes, i una segona situada al trencant de Xenacs des d’on començarà la variant de les Preses. A partir d’aquí, es construirà el túnel de Verntallat de 900 metres de llargada que serà soterrat.
A continuació, una rotonda permetrà dirigir-se o bé cap al polígon de les Preses o cap a Codella, on es construirà un viaducte baix i amb pocs pilars per integrar-lo al màxim entre els arbres.
Un altre túnel que anirà soterrat serà el de la Pinya. Tindrà una longitud de dos quilòmetres i mig que empalmarà amb el viaducte de l’arangada, entrant ja el terme municipal d’Olot, amb ecoductes d’uns dos-cents metres cadascun. Ja a l’Hostal del Sol, desapareixerà el viaducte nord actual i se substituirà per una carretera soterrada que empalmarà amb l’A26.
El pressupost de tota l’obra s’enfila als 447 milions d’euros dels quals 20 milions es destinaran a fer mesures compensatòries demanades pels ajuntaments. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha recordat que es parla d’aquestes variants des de fa quaranta anys i que ara és un moment històric. Entén els posicionaments contraris a la variant d’Olot i les Preses, però creu que “és necessària” i que tindran “una cura extraordinària” amb l’aquífer.
A la presentació a la sala de plens de l’Ajuntament d’Olot hi ha assistit el president de la Generalitat, Salvador Illa, qui ha demanat confiança per tirar endavant “un projecte tan important”.
“Un moment històric”
La setmana passada ha estat intensa en alguns ajuntaments de la Garrotxa afectats per la construcció de les variants. És el cas de les Preses o Olot. Els seus alcaldes han mantingut reunions amb la Generalitat per tancar els últims serrells abans de presentar el projecte definitiu de la infraestructura. L’alcalde d’Olot, Agustí Arbós, ha dit que es culminen dècades de feina per arribar al moment actual: “Feia dècades que treballàvem per arribar on som ara. Ara ve el més important. És un dia molt important, s’ha lluitat molt. Per fi veiem la llum de poder un dels problemes endèmics de la ciutat que és el trànsit. Estarem allà per vetllar perquè es faci, es faci ben feta i com més aviat millor”, ha dit.
L’alcalde de les Preses, Albert Danés, diu que amb la construcció de la variant s’acabaran els 18.000 vehicles que cada dia travessen el seu municipi, molts dels quals són camions de gran tonatge: “Ens estimem el territori més que ningú i volem que es faci una infraestructura adequada i ben feta. És el que hem lluitat i el que crec que aconseguirem. Una de les nostres preocupacions era l’aqüífer i ja ens han dit que no hi haurà cap afectació. Respectar les opinions de la gent, però que respecti també l'opinió dels veïns i veïnes que suporten cada dia milions de cotxes per davant de casa seva.”
Si per algú era important la presentació del projecte de la variant és per la plataforma No és un vial és un carrer, creada per reivindicar la pacificació del trànsit a l’avinguda Sant Jordi. Després d’anys de reivindicacions, l’acte d’aquest cap de setmana ha estat especialment emotiu, segons ha reconegut un dels seus portaveus, Ton Torné: “Aquí hi ha hagut gent de la plataforma que s’ha emocionat. Ha costat molt, han passat moltes coses entremig. El trànsit de Bracons s’ha incrementat molt. Ara crec que estem en un moment bo i et dona aquest bri d’esperança. On hem arribat ara mai hi havíem arribat”.
Qui també s’ha manifestat és el cercle EURAM. El seu portaveu, Lluc Charles, diu que la nova carretera “és absolutament imprescindible”.
