Turisme Garrotxa vol aplicar una estratègia conjunta de taxa turística a tota la comarca

Responsables d’allotjaments turístics de la Garrotxa no acaben de veure bé haver de fer pagar més taxa als clients i esperen que la mesura no afecti

per Gerard Puigdemont

Turisme

Turisme Garrotxa vol aplicar una estratègia  conjunta de taxa turística a tota la comarca
Turisme Garrotxa vol aplicar una estratègia conjunta de taxa turística a tota la comarca

A partir d’avui es comença a aplicar l’augment de la taxa turística arreu de Catalunya. A Barcelona es doblarà, però a la resta de Catalunya s’anirà augmentant progressivament. En el cas concret de la Garrotxa, la taxa rondava, fins ara, entre els seixanta cèntims i l’euro amb vint per persona i nit. Tal com té plantejada la nova norma la Generalitat, els municipis podran recaptar la meitat del total de la taxa i aquells municipis més tensionals podran aplicar més taxa.

Des de Turisme Garrotxa, que engloba agents públics i privats, creuen que aquí no fa falta aplicar més puges de les que són obligatòries. “Volem sortir amb un acord ferm i que tot el sector públic i privats ens hi sentim còmodes. Ara mateix veiem incongruent de posar aquesta taxa addicional, quan ja hi haurà una puja a la mateixa taxa turística”, explica la presidenta Gemma Canalias, qui admet que entre el sector privat hi ha hagut preocupació, pel fet que els municipis puguin aplicar voluntàriament puges addicionals a la nova taxa turística: “Des del sector privat sí que s’ha mostrat una mica de preocupació per si els municipis aplicaven aquesta taxa addicional, perquè, per una banda, els recursos que tindrien no permetrien la gestió completa per espais massificats, però, d'altra banda, perquè s’ha de tenir en compte que les empreses que hi ha a la Garrotxa, també turístiques, són petites i familiars. I aquí a la comarca ja fa anys que es treballa per tenir un turisme sostenible a través de la Carta Europea de Turisme Sostenible”.

I és que defensen que a la Garrotxa ja fa anys que es treballa per tenir un turisme sostenible i que el turisme que hi ha aquí no té res a veure amb altres casuístiques d’arreu de Catalunya. Per això es treballarà per fer una estratègia conjunta a tota la comarca: “Considerem que aplicar aquesta taxa addicional voluntària, que és méspensada per territoris extremadament tensionals no tindria sentit aquí. I ara el que s’ha de fer és  passar aquest tema a la junta de Turisme Garrotxa i fer una proposta conjunta per passar a tots els municipis. El més important és seguir amb aquesta coherència territorial i fer tots el mateix aquí a la Garrotxa”.

Des de Turisme Garrotxa asseguren que fa anys que s’apliquin mesures que serveixen per controlar el volum de visitants i evitar massificacions. Posen d’exemples el Rumbus, però també les reserves prèvies per accedir a algunes zones naturals.

Què hi diuen els responsables d’allotjaments turístics?

Alguns responsables d’allotjaments turístics de la comarca s’han pronunciat, amb relació a l’augment de la taxa turística. El primer que ens diu en Francesc Coll, propietari de l’Hotel La Perla, és que, almenys, tots els diners recaptats s’haurien de quedar a la Garrotxa per reinvertir-los aquí: “El sector dels establiments hotelers sempre pensem que una taxa com aquesta penalitza al turisme que tenim. S’hauria de reinvertir en ajudes en promoció del turisme i ajudes al sector turístics. Perquè nosaltres, aquí, no hi veiem una relació directa amb el problema de l’habitatge”.

I és que ell defensa que el turisme a la Garrotxa no té res a veure amb el turisme que hi pot haver a Barcelona. Per això no entén per què aquest tipus de mesures s’apliquen de manera homogènia arreu de Catalunya. “Nosaltres seríem més partidaris, i proposaríem, que s’avalués aquesta qüestió a les diferents parts del territori. No és el mateix Barcelona, la Costa Brava i la Garrotxa. Aquí hi ha menys turistes i vivim en una comarca tranquil·la”, assegura. Creu que això pot fer perdre competitivitat a destinacions turístiques que estan fent les coses bé i que, per exemple, fa anys que treballen en mesures de desestacionalització. “La gent pot planetjar-se si el sobre cost que li suposa un problema. Si van apujant preus la gent potser va a altres destinacions. Per exemple, poden anar a fer turisme verd a Aragó que no tenen la taxa. I generem competència amb altres zones que tenen unes altres condicions”.

Sigui com sigui, i malgrat tenir en compte que tot Catalunya haurà de dur a terme un augment obligatori de la taxa turística, els responsables d’allotjaments turístics només esperen que la nova norma no tingui conseqüències i que puguin seguir treballant i sent atractius pels visitants. “El cert és que cada vegada que s’ha de pagar més no ho veiem bé, en general. I res, hem de mirar de sortir-nos-en de la manera que es pugui i poder cobrar el mínim i donar oportunitats a tothom”, comenta resignat Ivan Masoliver, propietari del Càmping Lava de Santa Pau. Anar fent pagar més als visitants no creuen que sigui la solució. Almenys a la Garrotxa o a les comarques interiors.  

També s’han pronunciat des del Patronat de Turisme Costa Brava Girona

El Patronat de Turisme Costa Brava Girona considera que l’augment de la taxa turística no ha estat ben rebut per als responsables d’allotjaments. Admeten que la taxa pot anar bé per impulsar polítiques d’habitatge i de promoció turística, però creuen que la mesura no s’ha pres amb prou interlocució i consens i que cal pensar més en els interessos del turisme local. Diuen que tot plegat es podria haver plantejat d’altres maneres i creuen que es podria haver optat per una mesura que afavorís la desestacionalitació. “Segurament hauria estat millor no imposar una taxa unitària durant tot l’any, sinó en funció de les temporades turístiques. A l’estiu, segurament, estem al màxim de capacitat de rebuda de persones, però per animar a la gent que vingui en temporada baixa, podrien rebaixar la taxa o eliminar-la, per tal que vinguin a fer turisme a la nostra zona”, ha assegurat Jordi Masquef, vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava i Girona, en declaracions al programa Notícies en Xarxa edició matí de La Xarxa.

Des del Patronat creuen que ara és un bon moment per potenciar i enfortir el turisme català. Creuen que la situació de guerra a diverses zones del món i l’increment dels combustibles pot fer que molta gent opti, encara més, per destinacions com les que hi ha a les comarques gironines.