Pressupostos 2023. De la Generalitat a la Garrotxa


Llicenciat en Dret i afiliat fa més de 30 anys a CCOO
Finalment hi ha hagut el goig de tenir un acord pels Pressupostos, ja que des del Grup Parlamentari d’Esquerra Republicana i en tots els àmbits on estem presents, havíem expressat el nostre afany de la seva necessitat i la utilitat pública per la ciutadania de Catalunya. Per això, cal agrair la feina a totes aquelles persones que han treballat per tal que finalment hi hagi Pressupostos. I confiar que en el desplegament d’aquests, s’hi aplegui encara més la màxima intel·ligència i voluntat col·lectiva per fer que aquests comptes 2023 siguin realistes i possibles.
El pressupost aporta el missatge transparent que als acords als quals s’ha arribat amb els diversos Grups i agents no es deixa ningú de banda, amb els objectius de ser un escut social, provocar la transformació social i fer possible la prosperitat de la ciutadania.
Els pressupostos pel 2023 permetran desenvolupar a la Garrotxa la conservació de carreteres, la nova construcció del CAP Olot, obres en l’EDAR i el col·lector de Castellfollit de la Roca, la urbanització del polígon de Llongafollia de Sant Feliu de Pallerols i la portada d’aigües a la finca de Sant Mateu a la Vall d’en Bas, totes aquestes actuacions amb una inversió total de 9.391.256 M€, que en el període 2024-2026 està prevista que superi els 131 milions. A més, altres dels elements amb impacte territorial a la comarca són els 2 milions destinats al projecte del nou Trueta o la redacció del projecte constructiu de la variant de la C-37 entre la Vall d’En Bas i Olot, ara mateix en el tràmit d’al·legacions de l’impacte ambiental.
Un pressupost que aportarà més recursos destinats a millorar Salut i Educació, que contribuiran en la prosperitat amb l’increment del pes de la indústria a la comarca i la descarbonització, la llei de Barris Verds, el reforç del sistema de formació professional, o la inversió per ampliar el parc públic d’habitatge, així com més inversió en Cultura. I la finestreta única i la digitalització servirà per millorar substancialment la gestió que ens farà més útils, més eficients, més àgils i més flexibles en tots els objectius per servir a la ciutadania.
Estem en un context molt semblant al del 2018, amb bones dades macroeconòmiques, però amb un preocupant estancament social. El creixement del PIB és superior a l’esperat a Catalunya, igual al de l’Estat i superior en gairebé dos punts al creixement de la UE i, en que destaca la solidesa del mercat de treball que es manté en nivell baix d’atur com en el 2008, just abans de la crisi. Però hi ha una cruel paradoxa.
Tot i aquestes dades macro, la pobresa creix i la desigualtat encara té camp per córrer, tot i els esforços de les polítiques contra cícliques que promou el pressupost del qual parlem. La pobresa encara és estructural i afecta principalment a dos col·lectius: el dels joves i a la població migrant més recent. Així mateix, la necessitat de cobertura social s’anirà incrementant, degut a l’augment de l’esperança de vida i a la necessitats lligades a les desigualtats presents i futures.
Algunes dades són fonamentals per veure quina és la repercussió i la transcendència dels pressupostos de la Generalitat de Catalunya de l’any 2023. A nivell general, es tracta d’un pressupost expansiu, que suposa un increment de la despesa del 10,7%. Amb una xifra total de 41.025 M€, que és nou màxim històric. També, suposa un augment de 10.300 M€ de més despesa i una reducció del 90% del dèficit de la Generalitat. Perquè també cal garantir la sostenibilitat de l’Administració Pública i les ingerències externes neoliberals que ens imposen amb l’excusa del dèficit.
Els pressupostos de 2023 són una finestra d’oportunitat única que no podem perdre. I tampoc podem deixar de reivindicar un finançament just que serà aquell que elimini per sempre l’infrafinançament crònic que pateix Catalunya.
