L'empresa gironina Liderou entra dins el segment dels precuinats amb una nova gamma de truites, remenats i ous durs
L'empresa gironina Liderou, amb seu a Maià de Montcal (Garrotxa) ha entrat dins el segment dels precuinats amb una nova gamma que inclou truites, remenats i ous durs. De moment, els productes es vendran al sector de l'hostaleria, però la intenció de la firma és que, a mig termini, també es puguin trobar als lineals dels supermercats. Liderou té a les seves granges mig milió de gallines ponedores i, anualment, ven més de 100 milions d'ous, dels quals un 80% es comercialitzen a Catalunya. L'empresa, que va tancar l'exercici facturant 10 milions d'euros (MEUR), amplia ara les seves instal·lacions en un 30% -aixecant dues noves naus- per adaptar-se a la normativa de benestar animal.
Creada l'any 1995, la seu central de Liderou ocupa una superfície de 23 hectàrees en terrenys de Maià de Montcal. Aquí, l'empresa hi té el seu centre de processament d'ous i també sis naus amb gallines ponedores. A més d'aquesta, però, la firma gironina també disposa d'altres granges arreu de la demarcació (en llocs com Argelaguer, Santa Coloma de Farners o Banyoles).
Anualment, de les instal·lacions de l'empresa en surten més de 100 milions d'ous frescos. "Si els poséssim tots en filera, podríem arribar des d'aquí a Moscou i tornar", assegura el seu gerent, Josep Maria Vidal.
La majoria de la producció es ven sota el paraigües de quatre marques: Liderou, Matines (destinada a l'Estat), Salt Dalmai i Can Tarrats (aquesta darrera, exclusiva per a ous ecològics). Com explica el seu gerent, sobretot, aquests ous frescos tenen dos canals de distribució.
Per una banda, els lineals dels supermercats i botigues de poble. I per l'altra, sobretot durant la temporada d'estiu, el sector turístic de la Costa Brava (hotels, càmpings i restaurants).
Precisament, dins aquest segment, és on s'emmarca la nova aposta de Liderou per a aquest 2012. I és que l'empresa gironina ha arribat a un acord amb una firma francesa i ha llançat al mercat una nova gamma de precuinats destinada a l'hostaleria.
Els nous productes, que es van presentar a Alimentària, inclouen truites, ous durs, ous poché i remenats. "Cada vegada més, les cuines no només d'hotels i restaurants, sinó també de col·legis, procuren tenir a mà productes que els solucionin més la vida; i aquí és on entrem nosaltres", explica Vidal.
De moment, la nova gamma de precuinats es distribueix només a l'hostaleria. La intenció de Liderou, però, és obrir-la al petit consumidor a mig termini, i que aquests nous productes també es trobin als lineals dels supermercats i botigues.
Un 80% de la producció, a Catalunya
Liderou ven un 80% de la producció arreu de Catalunya i el 20% restant es reparteix, a parts iguals, entre l'estat espanyol i els mercats exteriors. Entre els països on s'exporta hi ha Itàlia, França i Andorra (tot i que puntualment, també s'arriba a altres llocs).
Josep Maria Vidal concreta que, de moment, la intenció no és incrementar les exportacions. "El que volem nosaltres és centrar-nos al mercat de proximitat, sobretot perquè l'adaptació a la normativa de benestar animal ens ha suposat reduir producció", explica el gerent. I hi afegeix: "De moment, el nostre objectiu és reforçar el mercat de Girona i Barcelona".
Ampliar un 30% les instal·lacions
Liderou, com la resta d'empreses del sector, s'ha hagut d'adaptar a la nova normativa comunitària de benestar animal. La llei estableix que els animals han de disposar de molt més espai (amb gàbies més àmplies o patis) i el termini d'adaptació s'acaba a finals d'aquest juny.
Segons explica el gerent, l'adaptació ha estat milionària perquè suposa gastar-se "uns deu euros de mitjana per gallina". D'entrada, Liderou ha hagut de reduir el número de gallines ponedores, però l'empresa confia poder recuperar en dos anys la xifra d'animals que tenia a les granges a finals del 2011.
Per adaptar-se a la llei, Liderou ha ampliat els espais a l'aire lliure per a les gallines i també aixecarà dues noves naus als terrenys de Maià de Montcal (a la pràctica, això suposarà incrementar en un 30% la superfície actual). Precisament, coincidint amb l'entrada de la normativa, Liderou també ha canviat el packaging dels ous frescos, per ressaltar que les gallines es crien a l'aire lliure.
"La nostra intenció és reduir de manera substancial la producció d'ous en gàbia, i incrementar aquells que vénen de gallines criades a l'exterior, perquè concentrin el 70% de les vendes", indica Josep Maria Vidal (és a dir, els ous que corresponen a les categories 1 i 2). L'any passat, Liderou, que compta amb uns 50 treballadors, va tancar l'exercici facturant 10 MEUR.
Aquest 2012, la facturació baixarà com a conseqüència de l'adaptació a la llei comunitària. La intenció de Liderou, però, és poder recuperar-la a finals del 2013. I és que, com concreta Josep Maria Vidal, els ous són un producte que, encara que s'hagin encarit com a conseqüència de l'adaptació a la llei, mantenen un preu "assequible" per al consumidor.
