Últims mesos d'estudi del Grup de Recerca de Deportats Garrotxins
Aquest divendres es commemora el Dia Internacional de Memòria a les Víctimes de l'Holocaust

El 27 de gener de 1945 les tropes soviètiques van alliberar el Camp de Concentració d’Auschwitz i per això tal dia com avui es commemora el Dia Internacional de Memòria a les Víctimes de l’Holocaust. A la Garrotxa coincideix amb els darrers mesos de treball del Grup de Recerca de Deportats Garrotxins. En tres anys d’estudi han aconseguit documentar una trentena de deportats, com per exemple Lluís Masó, de Santa Pau i a qui van dedicar-li un memorial al poble. N’hi ha d’altres, però, que encara no s’ha pogut descobrir del cert què va ser de la seva existència. Segons una de les membres del Grup de Recerca de Deportats Garrotxins, Cris Capó, “hi ha gent que no se sap, ara com ara, si va ser deportat o no” i afegeix que “hi ha un possible quart deportat a Santa Pau: Joan Feixas Vilarrasa, que se li perd la pista durant la invasió nazi a Holanda i que ni la seva filla sap què li va passar al seu pare. No se sap si va ser portat al Camp de Concentració de Dachau o si va morir durant la invasió Nazi a Holanda.”
Ara, aquest grup de recerca, està ultimant un documental amb entrevistes a familiars de deportats garrotxins que previsiblement es podrà veure al mes de maig. Santa Pau va ser un poble pioner a la comarca en voler recuperar aquesta part de la història i explicar-la i de mica en mica han anat veient l’interès que han anat agafant els altres municipis: “pensem que un poble que no coneix la seva història està condemnat a repetir-la. És important recuperar i explicar aquests fets perquè el jovent ho vegi i perquè no es repeteixi el que va passar a Europa anys enrere. Moltes vegades els que treballem en docència els nois i noies no coneixen la figura del deportat. I estem en un moment on els totalitarismes estan de pujada, com per exemple a Itàlia, i creiem que la pedagogia és la manera de combatre amb aquestes injustícies”, explica Capó.
Des del grup consideren que és clau fer aquest treball d’investigació i lamenten que s’hagi començat a fer tan tard, segurament per culpa dels anys de dictadura a l’estat espanyola i de la convulsa transició cap a la democràcia.
