Les dones van ser imprescindibles durant la postguerra i en la lluita contra el feixisme
Can Trona de la Vall d'en Bas va acollir les V jornades del Maquis sota el nom "Dones i resistència. El maquis invisible"

Aquest passat cap de setmana Can Trona va acollir les cinquenes jornades del Maquis, aquest any sota el títol "Dones i resistència. El maquis invisible". Enguany es va veure la necessitat de parlar sobre el compromís i les diferents formes de resistència de les dones davant del feixisme i del paper imprescindible que van tenir durant el moviment guerriller en la postguerra. El paper de les dones era desenvolupar tasques domèstiques entre les cases i el lloc on es trobaven els maquis. “És una prolongació de les tasques domèstiques, però en el moment en què les dones associen que hi ha un risc associat a l’ajuda d’un maqui, aquestes tasques es converteixen en un acte polític i d’això se’n diu la politització dels efectes o de la vida privada”, explica Iris Schneider, membre de l’Amical Antics Guerrillers de Catalunya.
Durant el trienni del terror va haver-hi una gran repressió contra les dones que ajudaven des de la plana que van ser sotmeses a tortures i moltes d'elles a la presó. Aquest món ha començat a sortir a la llum, però encara hi ha molt desconeixement i aquesta va estar una gran inquietud pels organitzadors de les jornades. “Mentre estàvem pensant quin tema faríem aquest any per les jornades i se’ns va ocórrer el tema de les dones, teníem una mica de por per si trobaríem prou gent i informació per omplir les jornades”, comenta Iris.
La jornada ha comptat amb diferents xerrades d'historiadores i intervencions de persones directes d'aquestes dones que van estar lluitant. També s'ha dut a terme una caminada des d'Oix al Mas la Sala per visitar tots els espais en els quals va viure Cristina Zalba, una dona que va acollir durant un any i mig un maqui ferit. La visita també ha comptat amb una teatralització dels actors del documental "508 dies" que s'estrenarà el pròxim 4 de novembre i un dinar popular.
