El medallons del Via Crucis de Sant Francesc ja tornen a lluir

Fa gairebé un any van ser robats i ara se n'hi han tornat a col·locar, concretament unes rèpliques que no són de bronze fetes per l'Art Cristià

per Gerard Puigdemont

Societat

El medallons del Via Crucis de Sant Francesc ja tornen a lluir
El medallons del Via Crucis de Sant Francesc ja tornen a lluir

Fa prop d’un any uns lladres van robar sis de les catorze plaques de bronze del viacrucis de Sant Francesc. Mai més se n’han tornat a saber d’elles, i les altres vuit són custodiades al Museu Tresor de Sant esteve. Els Amics de Sant Esteve i el Santuari del Tura, però, no volien deixar sense medallons els catorze pilars que pugen fins al cim del Volcà Montsacopa i des de fa pocs dies s’hi poden veure unes noves plaques. Carles Masias, membre dels Amics de Sant Esteve i el Santuari del Tura, explica que “el valor sentimental que li pot donar cadascú era molt important i hem constat que aquests mesos que no hi havia medallons, hi havia gent que ens deia que ho trobava a faltar. I a nosaltres ens agrada preservar allò que els nostres avis i pares i avantpassats ens van deixar. I més, fer-ho per deixadesa”. 

Els nous medallons no són de bronze, sinó d’una resina sintètica que simulant un color metàl·lic, i s’han elaborat des de l’Art Cristià. Josep Oliveras, director Art Cristià d’Olot, diu “que es va agafar un model que ja teníem nostre, perquè l’original no el vam trobar, i en vam agafar un de la mateixa època, vam reconstruir el marc, vam fer un motlle nou i vam fer tot l’interior de la placa”.

És l’Associació d’Amics de Sant Esteve i del Santuari del Tura els que s’ocupen de preservar aquest tipus de patrimoni que té la ciutat, i ells mateixos asseguren que des de fa temps noten com l’incivisme en zones com la muntanya de Sant Francesc hi és present. Fa uns anys ja es va robar una imatge de l’interior de l’església de Sant Francesc i sovint apareixen trencats els llums que ressegueixen el camí per pujar a la muntanya, trencats. Des de l’associació ho acusen el fet que queda apartat de la vista de la gent i el fet que és fosc. Segons Carles Masias, “sap greu perquè ningú es beneficia de res amb aquest vandalisme i a nosaltres ens porten molts maldecaps i problemes, però no és fàcil trobar diners per arreglar tots aquests desperfectes”.

Els medallons, que representen la passió i mort de crist el Divendres Sant, han costat uns 3.000 euros a l’Associació d’Amics de Sant Esteve i el Santuari del Tura i durant la festa major es va fer una petita recol·lecta.