No es preveu una tardor i un hivern bo a nivell industrial

Ho assegura l'empresari Joan Vila, qui també diu que el sector del paper ho passarà malament per la baixa demanda

per Gerard Puigdemont

Medi ambient

No es preveu una tardor i un hivern bo a nivell industrial
No es preveu una tardor i un hivern bo a nivell industrial

No es preveu una bona tardor i hivern pel que fa a l’economia. L’augment de preus i la crisi ha fet reduir la demanda en molts sectors industrials. Pel que fa al sector paperer, des de fa temps els que es dediquen a la impressió per escriptura estan tocats de mort, pel canvi de cultura de consum i amb l’augment dels continguts online. Aquelles empreses que es dediquen al packaging i cartó van viure un boom durant la pandèmia amb l’augment de comandes per Internet, però ara estan notant una davallada de comades. I les que es dediquen al paper higiènic o de cuina tindran també menys ingressos, tot i que en el seu cas els salva el fet de fer un producte necessari per a la població, tal com explica Joan Vila, CEO d’LC Paper, tot i que més tard, diu, els efectes de la crisi ja s’estan fent visibles: “el 2021 vaig dir que tindríem un 10% d’inflació i l’any passat vaig dir que amb aquesta inflació la gent no podria comprar, i ara és quan s’està notant això, en la indústria”, explica.

Joan Vila també diu que un gran error han estat els interessos 0, que han permès a empreses obrir en el seu moment, però que ara es troben que hi ha massa oferta de producte i poca demanda dins el sector: “s’han instal·lat fàbriques que no feien falta i això ha generat sobreproducció. I ara sobre producció i això és dolent perquè crea bombolles a tord i a dret”.

Vila diu que el seu sector ha de fer més passos cap a la sostenibilitat, i per això aposten per fer rotlles de paper de més durada. Això, asseguren, està agradant a molts als països del nord d’Europa: “no has de pensar en el seu recanvi, has de penar menys a intercanviar. El tacte és més prim, però és igual de resistent i de suau. Jo estic de veure als supermercats rotllos de 20 metres que en proporció val igual que el de 40 metres. I aquest clic hi ha consumidors que no l’han fet, aquí Espanya, encara”.

Des de després de la pandèmia, LC Paper cada cop treballa per països com Anglaterra, Suècia, Dinamarca o Països Baixos, i el mercat francès i alemany estan en augment: “hi ha països que donen valor a la sostenibilitat, aquí Espanya encara no, tret d’alguns casos com alguns hotels o l’aeroport de Barcelona, però l’administració no se n’adonen. Jo crec que ho voldrien fer mentalment, però serien incapaços de fer-ho”.

Segons Vila a la Garrotxa moltes empreses possiblement resistiran el sotrac econòmic que s’entreveu per aquesta tardor i hivern, pels factors de resiliència i previsió característics de la zona, tot i això, no descarta que es produeixin episodis d’atur.