L'Ajuntament de Besalú condemna públicament les pintades realitzades al call jueu

Indiferentment de la posició política que puguin tenir les persones envers la guerra entre Israel i Palestina, l'alcalde Lluís Guinó lamenta que s'hagi atacat la sinagoga i la mezuzà

per Gerard Puigdemont

Societat, Successos

L'Ajuntament de Besalú condemna públicament les pintades realitzades al call jueu
L'Ajuntament de Besalú condemna públicament les pintades realitzades al call jueu

L’Ajuntament de Besalú condemna públicament les pintades realitzades sobre el patrimoni del call jueu del municipi, concretament a la zona de la sinagoga i el micvé i també al forat de la Mezuzà. Concretament a les pintades s’hi podia llegir un missatge de suport a Palestina en el context de guerra que aquests dies s’ha agreujat en aquesta zona del món.

Segons l’alcalde de Besalú, Lluís Guinó, “deixant de banda la Guerra en si, que és opinable i tothom pot opinar, el cert és que hi ha hagut unes afectacions a patrimoni cultural de vila, que el Codi Penal pot penalitzar i el que demanem és que deixen ja d’utilitzar el patrimoni històric per fer pintades, bretolades i actes vandàlics”. “Hi ha moltes maneres de protestar i manifestar les idees i defensar-se”, afegeix.

Les pintades es van fer fa més o menys una setmana i els Mossos d’Esquadra estan investigant els fets, ja que es podria tractar d’un delicte contra béns patrimonials, en aquest cas d’un llegat històric únic en l'àmbit europeu i considerat bé d'interès cultural. Segons Guinó el que li preocupa a l’Ajuntament és “que s’hi han destinat molts recursos des del consistori per rehabilitar aquests espais, per potenciar la cultura i difusió del patrimoni i fer d’aquest call un dels més importants en l'àmbit català per la seva conservació, precisament”. “Llavors és clar que sap greu”, conclou.

Segons Guinó, cal que des de la Generalitat es potenciï la pedagogia i transmissió de coneixement cultural i educació envers el patrimoni per evitar l’augment de conductes incíviques d’aquest tipus. Besalú rep cada any centenars de visitants d’Israel i d’arreu del món per visitar algunes de les joies més apreciades del passat jueu a Catalunya.

No és a primera vegada que a Besalú es troben amb pintades en parets i espais de la seva vila i aquesta setmana l’ajuntament treballarà per netejar les pintades.