El Cançoner de les Planes d’Hostoles 1922, un llibre que recull 186 peces que es cantaven al municipi fa més de 100 anys
El llibre recull els treballs dels mestres Joan Tomàs i Joan Llongueres, dos referents en el món del cançoner popular català de principis del segle passat

Joan Tomàs, nascut a Barcelona a finals del segle XIX, va ser un músic català important durant de la primera meitat del segle XX. Al llarg de la seva carrera professional va ser director de diversos cors, mestre de música en algunes escoles, sotsdirector de l’Orfeó Català i folklorista. L’any 1922, va iniciar la seva tasca, dins l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, en la que hi participa fins a l’esclat de la Guerra Civil. Durant aquests 14 anys realitza 23 missions, de les quals la segona té lloc a les Planes d’Hostoles. Durant dos mesos, Joan Tomàs i Joan Llongueres van instal·lar-se al poble per recollir el cançoner popular del municipi. En total van recollir més de 800 cançons, 186 només a les Planes. Aquesta feina ha estat recollida i s’ha publicat en el llibre Cançoner de les Planes d’Hostoles 1922. Una de les impulsores ha estat la neta de Joan Tomàs, Liliana Tomàs, qui, també, s’ha encarregat de l’edició del llibre i explica que “les recollien d’oïda. Com que tots dos eren mestres i músics, s’alternaven per recollir la lletra i la música, fet que va agilitzar bastant el procés”.
Segons l’alcalde de les Planes, Marc Puig, la intenció del consistori és que les cançons que apareixen en el Cançoner de les Planes d’Hostoles 1922 tornin a estar presents en l’imaginari col·lectiu. Puig parla d’implicar a les escoles i entitats locals perquè, al cap i a la fi, “són cançons ben actuals”.
La tasca de Tomàs va haver d’aturar-se durant la Guerra Civil i la posterior dictadura franquista. El material que havien recollit en les missions va ser enviat a França per acabar sent protegit dins un monestir suïs i no va tornar a Catalunya fins a finals dels anys 90. La seva neta, Liliana Tomàs, ha explicat al programa La Finestra d’Olot Televisió que aquest llibre era una tasca pendent des de feia anys.
