Els nadons haurien de dormir unes 16 hores diàries, els infants 10 i els adolescents vuit
Ho afirma el neuropediatre Anton Foguet, que a més fa un seguit de recomanacions perquè els infants puguin conciliar el son

Amb l’arribada de l’estiu i les vacances, molt sovint els infants perden els seus hàbits del son, cosa que pot perjudicar el seu desenvolupament diari i físic. La calor empitjora la qualitat del son, i amb temperatures corporals més elevades, es segrega menys melatonina, que és l’hormona del son. A més, l’horari d’estiu trenca el cicle del son, a diferència del d’hivern, que l’acompanya en despertar-se amb sol i anar a dormir quan ja és fosc.
El neuropediatre i director de l’equip pediàtric territorial de la Garrotxa, Anton Foguet, afirma que uns bons hàbits de son resulten essencials per garantir una bona fase de son profund, ja que aquest és un període de neteja i reparació en el que el cos segrega substàncies com l’hormona del creixement en major quantitat.
Per tal de facilitar que la mainada s’adormi, Foguet recomana generar un ambient calmat fins dues hores abans de posar els infants a dormir. “Abans d’entrar a l’habitació, el nadó ho ha de fer amb calma i pau que els indueixi al son. Ja han de fer tota una sèrie de canvis com evitar activitats excitants, que a vegades passa que a última hora arriba el pare o la mare de treballar tard, l’esveren i llavors el volen fer dormir i això no pot ser”.
Evitar sorolls i assegurar-se que no hi ha cap font de llum en el dormitori també pot facilitar conciliar el son. En general, utilitzar màquines de soroll blanc o llums nocturnes no és recomanable.
Un altre factor que pot resultar perjudicial son les migdiades. En principi poden ajudar la funció de reparació, però sempre que la seva durada no superi els 30 minuts, ja que llavors poden empitjorar el son nocturn. “Els nanos el que fan és allargar la nit i fer un son llarg a la nit i mantenen la migdiada del matí i la de la tarda. Això ho fem fins als tres anys més o menys i és entre els tres anys i els cinc anys que ja passem a fer tota la nit i no calen les migdiades”, afirma Anton Foguet.
En general, els nadons haurien de dormir unes 16 hores diàries, els infants unes 10 i els adolescents 8 per tal de garantir una bona fase de son profund i reparació.
