Dia històric a Santa Pau: l’Ajuntament compra el castell

Després d’anys de lluita, finalment han aconseguit pagar els 300.000 euros que ha demanat la propietat després d'una injecció final de 100.000 euros per part de la Generalitat

per Gerard Puigdemont

Garrotxa, Santa Pau

Dia històric a Santa Pau: l’Ajuntament compra el castell
Dia històric a Santa Pau: l’Ajuntament compra el castell

Després de molts anys, de molta lluita i de molta insistència, l’Ajuntament de Santa Pau ha comprat el castell. Aquest dimecres s’ha oficialitzat amb la signatura del traspàs. Finalment, ha costat 300.000 i la Generalitat ha acabat aportant els 100.000 euros necessaris per efectuar la compra. “És un dia de celebració per Santa Pau i per tot el país”, expressava Albert Dalmau, conseller de Presidència. “És un projecte nascut des de baix, dels veïns, de l’alcaldessa... i tots plegats s’han unit per comprar aquest castell. El Govern de Catalunya, el que havíem de fer, era acompanyar per fer-ho possible. Quan diem que som un govern d’estar al costat dels municipis del país i de posar el país en marxa, vol dir posar aquest tipus d’iniciatives en marxa.” 

Es tanca la campanya de micromecentage amb una mica més de 240.000 euros aconseguits de donacions anònimes, però també d’empresaris. En total, 313 donacions. Per a l’Ajuntament de Santa Pau suposa una victòria i un repte de mandat assolit, especialment per l’alcaldessa Cris Capó, molt implicada en temes de memòria històrica i patrimoni. “És un dia històric i comencem a escriure una nova pàgina del nostre municipi”, ha dit Cris Capó, alcaldessa de Santa Pau. “Estem molt emocionats perquè fa un any començàvem la campanya de donacions de gent particular i empresaris. Empresaris que han posat 12.000 euros, per exemple”. Capó ha admès que havíen explicat el projecte a la Generalitat i “se’l van sentir seu i ens ha fet il·lusió que hagin fet aquesta injecció de diners”. També ha dit que “la majoria de pobles de Catalunya som petits i necessitem de totes i de tots per aquests projectes tirin endavant”. 

L’Associació Amics de Santa Pau fa any que lluita per fer possible el que consideren un somni. L’Esther Badosa, la seva presidenta, va ser alcaldessa del poble i, en el seu moment, va aconseguir una cessió d’ús de l’edifici. En el fons, sabia, però, que un dia el castell acabaria sent del poble: “Sabíem que era complicat, però sabíem que ho acabaríem aconseguint”, ha admès. 

Un castell de Santa Pau amb gairebé deu segles d’història que ha d’acabar sent un espai de memòria pioner a l’Estat espanyol pel que fa a la memòria dels deportats als camps nazis, però també un espai de desenvolupament local i pels veïns i veïnes. Un projecte de futur que des de l’ajuntament sempre han vist com un projecte cultural i històric de país. “Un projecte de memòria que ha d’anar vinculat amb l’Espai Walter Benjamin de Portbou, amb el MUME a la Jonquera... pensem que pot ser un espai transfronterer, perquè a prop també tenim la Maternitat d’Elna i el Memorial de Rivesaltes, per exemple”, diu Capó. 

“Volem aturar el temps al castell i que no es deteriori més” 

Des de la Generalitat han agafat el compromís de seguir acompanyant al poble de Santa Pau en la rehabilitació d’un edifici que portarà temps a fer-se. Per ara, tenen comptada una fase d’obres que arribaria als 600.000 euros. L’ajuntament, en aquest sentit, va lligant subvencions per fer possible la millora d’un castell que es troba en un estat lamentable. “Dins el Pla Únic d’Obres i Serveis, una de les tres propostes que presentem és la coberta i tancaments del castell” explica Capó. “Volem fer aturar el temps al castell i que no es deteriori més. També estem en converses amb ens públics per anar aconseguint finançament i sabem que sent un BCIN podrem optar a recursos”. Capó explica que esperen que segueixin ajudant a conservar el castell, ja que és un element fundacional del municipi de Santa Pau. 

De fet, l’any 2022 ja van tenir un gran ensurt quan va ensorrar part del teulat del castell. En aquell moment l’ajuntament va veure que havien de destinar més temps i més esforços per aconseguir que el castell passés a ser de titularitat municipal i aturar, així, el seu deteriorament.