El cap de lligamosques, el ball de les espelmes i les retransmissions dels gegants a Ràdio Olot fan anys, enguany, per Festes del Tura

Estan sent unes festes d’aniversaris, d’uns actes o personatges que són únics, any rere any, per la festa major olotina

per Gerard Puigdemont

Festes del Tura

El cap de lligamosques, el ball de les espelmes i les retransmissions dels gegants a Ràdio Olot fan anys, enguany, per Festes del Tura
El cap de lligamosques, el ball de les espelmes i les retransmissions dels gegants a Ràdio Olot fan anys, enguany, per Festes del Tura

Estan sent unes Festes del Tura de molts aniversaris. Un, el més gran de tots, el Cap de Lligamosuqes, que ha celebrat 300 anys des que se’n té referències. Per la cercavila inicial de Festes li van donar un pastís i el seu portador, en Ferran Mayans, admetia estar molt content aquest dilluns.

“La sortida de l’Hospici va ser un regal. És una tradició que esperem que pugui durar 300 anys més com a mínim. Estic orgullós de poder ser jo part d’aquests 300 anys de gent que l’ha portat”. 

Qui també fa anys és un dels actes més icònics de Festes: el ball de les espelmes. Una idea d’acte brillant que va cuinar molta gent, segons explica el llavors regidor de Festes, Narcís ferrer. Que si alguns geganters, com en cases, en Girona, en Buxó, en Mora. També en Quim Muntoriol... en definitiva, una bona colla.

“Sobretot d’en Casas, que ell és el que portava la idea. Ho va proposar a la comissió i ho vam acceptar immediatament. Ens va semblar una idea fabulosa i la prova és l’èxit que ha tingut fins ara. Parlem de fa trenta anys. Primer era dificil inclús repartir les espelmes!, explica Ferrer. 

“La realitat és que erem un grup d’amics que vam trobar un regidor de festes que era ell, amb una complicitat total que ens deixava fer. Cada any sortia alguna cosa nova”, explica Casas. 

I per acabar, un aniversari molt especial per aquesta casa i que ha reconegut l’Ajuntament d’Olot durant el ball de gegants, cabeçuts i cavallets d’aquest dilluns. Les més de quatre dècades de retransmissions radiofòniques del ball de gegants de Miquel Serrat i Jordi Sellas

“En aquesta plaça han ballat els gegants, però nosaltres si ens poguessin veure, sort que llavors no hi havia la televisió, hem fet de tot”, admet Serrat. “No m’ho esperava, s’ha portat amb molt de secret. M’he emocionat. Aquesta feina que fem, en Miquel i jo pagariem per fer-ho. Ens ho passem molt bé, parlem amb gent... i a més, som uns privilegiats perquè estem a primera fila!”, explica Sellas.  

Molts aniversaris i moltes efemèrides, d’uns actes i personatges que formen part de les Festes del Tura any rere any.