Les sardanes i els pessebres demostren el lligam que Pau Casals tenia amb Olot

L’Hospici ha acollit la clausura de la Mostra de Pessebres d’Olot

per Gerard Puigdemont

Cultura, Garrotxa, Olot

Les sardanes i els pessebres demostren el lligam que Pau Casals tenia amb Olot
Les sardanes i els pessebres demostren el lligam que Pau Casals tenia amb Olot

Per acomiadar la Mostra de Pessebres d’Olot, en Miquel Serrat promou un acte per difondre sardanes pessebristes. Ho fa de la mà de la Cobla Principal d’Olot. Enguany han recuperat la sardana ‘Pastors a Betlem’, del 1956. “El mestre Ramon Oliveras Blanch, de Tortellà, vinculat a Sant Joan de les Abadesses, va ser pioner amb el ball de pabordes de Sant Joan i va escriure ‘Pastors a Betlem’. Ara la recuperem. La va registrar el seu germà, però ara ja va en nom d’en Ramon”, ens explica en Miquel.

Enguany, però, Pau Casals ha estat un dels protagonistes de l’acte. “Es tractava d’un passatge de l’Oratori del Pessebre d’en Casals que havia desaparegut. El moment de l’oratori que hi ha una interpretació de la sardana per flabiol solista, sardana curta. Per tant, estem parlant de 24 compassos”, diu. I és que Pau Casals estava molt vinculat a Olot: “Pau Casals estava molt vinculat a Olot perquè els germans Prat i Forga estiguessin a l’orquestra Pau Casals. L’any 36 per la Guerra Civil van marxar cames ajudeu-me i van seguir sent amics. I l’any 1968 quan la Generalitat va nomenar Olot Ciutat Pubilla, Pau Casals va voler fer el missatge al món sardanista. I el va signar des de Puerto Rico”. I de tot el llegat de Pau Casals, altres autors n’han fet noves peces. “Aquesta relació obliga a recuperar el muntatge de l’Antoni Ros-Marbà, que és un tros de l’oratori adaptat per a cobla”, diu Serrat.

Tot plegat amb l’objectiu de lligar pessebres i sardanes.  L’acte s’havia de fer el dia de Sant Esteve, però la llevantada ho va impedir. Per això s’ha fet durant la clausura de la mostra de Pessebres d’Olot a l’Hospici.