El Festival MOT deixa empremta a Olot i connecta a escriptors i al públic a través dels viatges 

Míriam Cano i Oriol Canosa ens expliquen la importància que existeixin festivals literaris d'aquest tipus

per Gerard Puigdemont

Cultura, Garrotxa, Olot

El Festival MOT deixa empremta a Olot i connecta a escriptors i al públic a través dels viatges 
El Festival MOT deixa empremta a Olot i connecta a escriptors i al públic a través dels viatges 

Un any més escriptors de tota mena han passat pel Festival de Literatura MOT d’Olot. Els viatges han centrat les converses d’enguany. Per posar un exemple, Míriam Cano i Oriol Canosa han conversat sobre el viatge clàssic, el viatge grec. Un tema específic, dins un gènere també específic de la literatura desconegut per a molta gent. Un any més el MOT ha servit per escriptors i públic trobar-se cara a cara. “Jo vinc de la literatura infantil i és quelcom comú visitar escoles i biblioteques i estar en contacte amb els lectors. I crec que amb la literatura per a adults i la literatura de no-ficció això passa menys i el fet que existeixin espais com el MOT és important, per a poder ajuntar els dos mons: públic i escriptors”, assegura l’escriptor Oriol Canoas, present al MOT 2026.

Al llibre ‘La balada d’un món vell’, Oriol Canosa parla d’un viatge fet durant sis mesos des de Catalunya fins a Atenes, fa 25 anys. D’aquest llibre ha conversat amb una altra autora, Míriam Cano, autora de ‘Metamorfosi’, una crònica de dos viatges a Grècia i qui valora la importància de festivals literaris diferents com el MOT. “Em sembla que el MOT té un sentit temàtic, el fet de pensar la literatura fora de la novetat i l’actualitat, donant espai a altres temes, com el viatge, en aquest cas. I centrar-te en el tema escollit des de diferents visons i proposant autors que no veuríem als grans festivals”, assegura Míriam Cano, també present al MOT d’enguany.

I és que el MOT connecta a escriptors que fan quelcom similar però de manera diferent: “En el fons, que autors que es dediquen a un gènere semblant es trobin i conversin, crec que et pot donar altres plantejaments i visions, del que fas normalment”, assegura Oriol Canosa. I suposa, també, una manera d’enriquir-se, tal com explica Míriam Cano: “La conversa i el diàleg són la millora manera d’arribar a les idees. I amb aquests temps que corren, de pensament individualista i uniformitzat, conèixer les opinions dels altres, dubtar de les teves idees i posar en causa allò que sempre has cregut és la manera de tocar una mica de coneixement”. A banda de donar-los un espai recollit i familiar, amb calma i temps per pensar: “Calen espais de calma, espais on es pugui reflexionar i pensar plegats. Que no sigui una xerrada entre dues persones. I que el coneixement s’expandeixi a la cafeteria, o a altres indrets”, diu Cano.

Un MOT que ja ha deixat empremta a Olot i que aquesta setmana viatja a Girona.