Les licitacions i els retards a l'hora d'executar obres: un maldecap per diversos ajuntaments de la Garrotxa
A Argelaguer els ha costat iniciar unes obres, a Tortellà no les han pogut començar i a Sant Joan les Fonts veuen que passen els mesos i l’obra no finalitza

Les licitacions d’obres són un autèntic maldecap per als ajuntaments i més per als pobles petits, que tenen pocs treballadors municipals. L’Ajuntament d’Argelaguer fa mesos que voldria tenir posades les plaques fotovoltaiques a la teulada del pavelló, però la gimcana que estan havent de fer és llarga i feixuga. “S’acaben fent les licitacions aquestes amb puntuacions i ve qui ve. I ens hem trobat que primer va venir una empresa que no complia els requisits, perquè nosaltres teníem un ítem que consideràvem important i no el complien. Després va saltar a la segona empresa de la llista i ens van deixar penjats. De fet, estem mirant accions legals perquè portem més d’un any amb l’obra endarrerida. I ara tenim la tercera empresa, que és del territori, que tenim referències, són persones que tenim a l’abast. I ara, per fi, l’obra s’ha iniciat”, explicava Guillem Ballaz, alcalde d’Argelaguer, aquesta setmana en una entrevista al programa ‘L’Alcalde Respon’ d’Olot Televisió.
Ara la tercera empresa ha iniciat l’actuació i després només farà falta que l’Ajuntament faci tota la paperassa per poder impulsar la comunitat energètica. L’alcalde, però, creu que s’hauria de poder actuar amb més fermesa amb aquelles empreses que no compleixen o posin pals a les rodes. “Però sembla mentida que no es pugui acotar més tot plegat o vetar a les empreses que no compleixen. Perquè al final patim sobrecostos i endarreriments per empreses que ens han deixat penjats”, diu Ballaz.
A Tortellà també se’ls està endarrerint les obres de millora de la xarxa d’aigua a diversos carrers del poble. Aquest any miraran d’engegar-la, però l’any passat no van trobar una empresa que els agafés la feina. “En aquest moment les empreses estan col·lapsades de feina i els ajuntaments tenim moltes dificultats per fer licitacions i fer les obres amb els temps que ens venen marcats”, diu l’alcalde de Tortellà, Josep Reig.
I per ser més concrets encara, el cas de Sant Joan les Fonts. L’Ajuntament porta prop de dos anys amb les obres de construcció del nou centre cívic. De fet, aquest juny farà un any que hauria d’estar inaugurat. El problema que tenen és que l’empresa que està fent les obres ha endarrerit molt els treballs. Fa uns dies l’alcaldessa de Sant Joan les Fonts, Maria Vidal, lamentava, novament, la lentitud de les obres del nou centre cívic. “Quan fas licitacions obertes, concursos, se’t pot presentar qualsevol empresa. Però l’empresa, en el nostre cas, igual que altres els hi ha passat, es deuen haver presentat molts projectes i venen de tant en tat. Podríem fer expedients sancionadors? Probablement, però a les alçades d’obres que estem, que falta poc, ens pot passar que es pari tota l’obra i que uns dies es converteixen en dos anys. I mentrestant no podria entrar una nova empresa a solucionar el que passa a l’interior”. Amb ironia, però en el fons també amb resignació, des de l’Ajuntament esperen, aquest any sí, inaugurar el nou centre cívic per la seva festa major. Per això falta un mes i mig. Sigui com sigui, des de fa temps, els diners ja no són l’únic entrebanc a l’hora de fer obres.
