La Xarxa d’Economia Solidària de la Garrotxa ha generat 4,6 milions d’euros de volum de negoci durant el 2026
Recentment la XES Garrotxa ha iniciat nou mandat

La Xarxa d’Economia Solidària de la Garrotxa és una organització formada per unes 60 entitats, entre cooperatives, associacions autònoms i altres formes jurídiques. Va néixer el 2018 i treballa per promoure i acompanyar en projectes empresarials responsables, democràtics, participatius, col·laboratius i que posin al centre les persones i la cura del medi ambient. Des de la XES Garrotxa asseguren que durant el 2025 va registrar un volum de negoci de 4,6 milions d’euros. “En aquest sentit no és una economia residual, sinó que és una economia existent i que aquí a la Garrotxa mai ha desaparegut del tot. Som una carca de caràcter rural, viu i associatiu, és dinàmic i la gent és activa i crítica. I en aquest aspecte són moltes les entitats que anem sumant per aquest tipus d’economia”, comenta Laura Comas, presidenta de la Xarxa d’Economia Solidària de la Garrotxa. Tot treballant des de diversos àmbits: “Productiu, artesanal, agroecològic, ramader, serveis a les persones, serveis a consultories, educatius, culturals, del turisme...”, exemplifica.
Recentment, la XES Garrotxa ha iniciat nou mandat de cinc anys, amb Laura Comas del Núria Social com a presidenta, Aigua Cabeza d’Aritja com a secretària i Marta Sala de l’Associació Idees com a tresorera. Els tres objectius que es marquen són: tenir incidència socioeconòmica del quotidià, mesurar l’impacte social i ambiental de la Garrotxa, promoure democràcia interna i activitat socioeconòmica digna, i enfortir els ecosistemes socials. D’aquest últim objectiu posen dos exemples de projectes amb els quals estan participant. “Una és ubicada al barri vell d’Olot, lligat amb el Pla de Barris i diferents entitats i cooperatives del barri estem en converses i generant propostes pel barri. I un altre projecte està a la Vall del Llierca, vinculat al Festival Meandre, amb projectes que treballen per recuperar oficis de forma col·lectiva”, diu Comas.
També ofereixen cursos, tallers i conferències, en el marc de la Xarxa d’Economia Solidària de Catalunya, de la qual formen part.
