La dalla torna a ser la protagonista en el Dia de la Dalla a Hostalets d'en Bas
Una jornada per revifar el patrimoni ramader i rural on ha aplegat persones d'arreu del territori i de l'estat.

El Dia de la Dalla és una d’aquelles jornades en la qual es commemora fets o accions que en un passat eren tradicions. Dallar és una d’aquelles feines de l’hort que al llarg del temps s’ha anat perdent pels avenços tecnològics. A Hostalets d’en Bas, fa 25 anys que celebren aquest dia en què es revifa el fet de tornar a dallar i donar a conèixer aquest art.
“El dia de la dalla és del segle passat, ja que vam començar l’any 99, aquest serà el 25è concurs i es tracta de recuperar aquesta eina i aquesta feina, una cosa que es veia antigament en aquests camps i ara ja no es veu tant.” Comentava Esteve Costa membre de la comissió de festes d’Hostalets d’en Bas.
La Dalla ha sigut substituïda al llarg dels temps per eines més senzilles d’utilitzar i més còmodes, com el tractor, per això s’ha anat perdent la seva vista. No només això, també hem de sumar com les noves generacions han perdut l’interès en l’art de la ramaderia i el món rural. Amb aquesta jornada s’ha impulsat el seu ús i gent arreu de l’estat s’hi ha volgut acostar.
“Actualment, aquí i a tots els llocs hi ha tractors i la mà d’obra no n’hi ha. Però això és bonic. Tallar herba per poc ramat i en comptes d’agafar la desbrossadora doncs ho fas a mà. Uns van al CrossFit, però això és el mateix!”. Deia Jesús Jauregi Beloki, un ramader de Guipúscoa que s’ha acostat fins a Hostalets d’en Bas.
Que persones de diferents llocs del país s’hagin acostat aquí a participar és una mostra de la importància d’aquest dia i d’esdeveniments a favor del ruralisme i de la ramaderia. En Jesús porta tota la seva vida dallant i participant en diferents concursos relacionats amb la dalla.
“Em sembla ideal, almenys perquè la gent sàpiga el que és la terra, treballar-la a mà, encara que sigui només simbòlic. Abans es feia i tampoc és una cosa de fa més de 100 anys. Jo ho feia amb els meus germans i ho fèiem tot a mà. Afegia Jauregi Beloki.
Una jornada única i acalorada que va emplenar d’interessats Hostalets d’en Bas diumenge. Prop d’uns 50 participants van agafar la dalla i van segar els petits camps d’herba preparats per aquest concurs tan especial.
